OM
VALBO VERKSTADS AKTIEBOLAG
Reklambroschyr 1952
Gävle i november 2007
Sten Hillman
Valbo Verkstads AB/Gävle Motorfabrik AB
Valbo Verkstads AB startade sin verksamhet år 1919 i det f.d. tegelbruket och tjärfabriken
mellan Svedens herrgård och Gavleån i Valbo. Tillverkningen bestod till en början av
timmerkälkar och arbetsvagnar. Företaget gick i konkurs 1923 och övertogs då av
häradsdomare K. G. Ålenius tillsammans med hemmansägare Johan Berlin och fortsatte
driften, som koncentrerades på tillverkning av bilkarosser. Johan Berlin lämnade företaget
efter några år och 1929 ombildades firman till aktiebolag med Ålenius som verkställande
direktör. När K. G. Ålenius avled 1938 efterträddes han av sonen ingenjör Gunnar Ålenius.
Interiör Valbo Verkstads AB, tidigt 20-tal Fotograf okänd
Företaget hade expanderat kraftigt och från att ha varit 4-5 anställda hade företaget ett 80-tal
anställda vid krigsutbrottet 1939. Kunderna var armén, Postverket, Televerket och Vattenfall.
Efter andra världskriget ökade verksamheten i och med att den allmänna bilismen kom igång.
I början av 50-talet lades tillverkningen upp på löpande band. Produktionen var 1½ vagn
per arbetsskift.
En skönhet utan tipp. Fotograf okänd
Loggor
Fabrikslogga
Reklambroschyr med logga och kartskiss över fabriksområdet
Reklamblad, tidigt 50-tal
Valbo verkstads AB, hösten 1949 Fotograf okänd
Arbetare vid Valbo verkstads AB, tidigt 40-tal Fotograf okänd
Översta raden från vänster: nr. 12 Lage Bergkvist?
Andra raden från vänster: nr.1 Karl Karlsson (skrattkalle)
nr 4. Ivar Hillman (målarmästare)
nr. 12 Hedlund (sadelmakare)
Tredje raden från vänster: nr. 2 Åke Jonsson (bas i smedjan)
nr. 16 Holmgren (kamrer)
Nedre raden från vänster: nr. 3 George Karlsson,
nr. 5 Pelle Olsson (Lassespelle) (lagret)
nr. 14 Helge Lund (plåtslagare)
(Källa: Reimon Wahlman muntl.)
Inbjudningskort 40-års jubileum
40-års jubileum firades på Textilgården med 136 inbjudna, anställda och gäster.
Vid Valbo verkstads AB fanns smides, plåtslageri och snickeriverkstad, monteringshall,
måleri samt lackerings och tapetserarverkstäder, alla utrustade med moderna maskinella
utrustningar.
Slagprovningsanläggning för lastbilshytt Fotograf okänd
Under 50-talet byggdes bl.a. en rad fordon på PV455 och PV 833 chassier och Volvo-duetten
hade sin föregångare kommen från fabriken i Valbo. I reklamen hette det ”Skåpvagn till
vardags-personvagn på söndag”. Man byggde även en serie cabrioleter vid fabriken i Valbo.
Karl-Erik Vikström och direktör Gunnar Ålenius
Volvocabrioleten som byggdes på PV 445-chassi, tillverkades i 50 exemplar och blev mycket
uppmärksammade i media. Bilarna levererades till Valbo verkstäder som ”halvfabrikat” och
var utrustade med motor, motorhuv, framskärmar och ratt, samt underrede med bakhjul.
Resten av karossen byggdes i Valbo. Bilarna lossades i Stockholm och chaufförer körde sedan
bilarna till Gävle sittandes på en trälåda. Chaufförerna var utrustade med tjocka overaller och
skinnhuva.(Källa: Reimon Wahlman, Valbo muntl.)
En skönhet från 1951 Foto: Jonason Göteborg
Totalt tillverkades 10 000 karosser vid företaget mellan 1919 och 1959, därav 4000 skåpbilar,
brandbilar, ambulanser och andra större enheter.
Källa: Motormän i Gävleborg, Allan Synnermark 1985).
År 1962 gick företaget i konkurs och övertogs då av Gävle motorfabrik som ägdes av bröderna
Åke och Enar Karlsson.
Jan Carlsson demonstrerar bakgavellyft, 70-tal Fotograf: okänd
Brandbil 40-tal Fotograf: okänd
Brandbil för leverans till Skutskär 1949. (Källa: Reimon Wahlman, Valbo muntl)
Fabrikslänga byggd på 60-talet Foto Sten Hillman
Fabrikslängan i den västra delen av området mot Gavleån, byggdes i mitten av 60-talet.
Anledningen var bl.a. att måleriverkstaden behövde nya lokaler för att uppfylla kraven på en
god arbetsmiljö. Måleriet låg tidigare i huset som skymtar till höger i bild.
Verkstad, matsal och kontor uppfört 1980 Foto Sten Hillman
Efter branden 1980 uppfördes nya lokaler i den norra delen av området. I den lägre
byggnaden till höger i bild, inrymdes kontor, matsal och omklädningsrum. Den stora
byggnaden användes som verkstadslokal.
Fabrikslokalerna som förstördes vid branden låg delvis på den grå betongplattan i mitten av
bildens övre del.
Ambulanser
Ett stort antal ambulanser tillverkades under många år vid fabriken i Valbo. Ambulanserna
beställdes av landstingen. Varje sjukhus hade speciella önskemål beträffande detaljerna i
utformning och utrustning, vilket gjorde att varje ambulans blev unik. Ambulanserna byggdes
oftast på Ford eller Dodgechassi. (Källa: Reimon Wahlman, Valbo muntligt).
Ambulans modell tidigt 50-tal Fotograf okänd
Ambulans 1965 Fotograf okänd
Ambulansinredning modell 1965 Fotograf okänd
Den vita stolpen bakom båren till vänster är den s.k. ”tredje mannen”. Stolpen hade formen av
en skena som fälldes rakt bakåt. När båren burits fram till ambulansen ställde främre bäraren
ner sin del på skenan, och kunde sedan hjälpa till att från sidan skjuta in båren i bilen.
Uppfinningen gjordes av en förman som hette Holmberg.
(Källa: Reimon Wahlman, muntligt).
Ambulanser för leverans till Uppsala Fotograf okänd
Lastbilar, bussar m.m.
Lastbilskarosser för olika ändamål tillverkades i stort antal vid fabriken i Valbo.
Lastbilar för leverans till vägverket Foto: Annonsbyrå Malm AB
Till vägverket levererades bl.a. 150 lastbilar. Vid Valbofabriken byggdes flaket
och varningsljus m.m. monterades.
Transportbuss Fotograf okänd
Under slutet av 60-talet och början av 70-talet levererades ett 40-tal s.k. ”kravallbussar” till
polismyndigheten. Vid fabriken i Valbo gjordes inredningen samt modifiering av sidorutor.
Willysjeepar till Vattenfall, 50-tal Foto. Carl Larsson
Jeeparna användes som servicefordon vid vattenfalls anläggningar. Vid Valbofabriken
byggdes hytten och bagageutrymmet för serviceutrusning.
Bilar levererade för påbyggnad, 80-tal Fotograf okänd
TV-buss, slutet av 50-talet Foto: Bo Arrhed Stockholm
Ett antal bussar för tv- produktion inreddes för Sveriges Radio vid fabriken i Valbo. Dåtidens
utrustning var mycket utrymmeskrävande. Bussarna användes även som ”sminkbussar” vid
produktioner i fält.
Vid fabriken inreddes även ett antal ”spaningsbussar” som levererades till SÄPO. Bl. a.
monterades hydrauliska ben innanför varje hjul. Benen kunde fällas ner när bussen stod
uppställd för spaning, vilket gjorde att bussen stod helt stilla även om ”spanarna” rörde sig
inne i bussen.
(Källa: Reimon Wahlman muntl)
Datatrailern Fotograf: okänd
Under slutet av 80-talet startade AMU Gävleborg en ambulerande utbildning i ämnet
datateknik. För ändamålet inreddes en trailer vid fabriken i Valbo. Utbildningen riktade sig
främst till företag på olika orter i Gävleborg, där trailern gjorde uppehåll på några dagar, för
att sedan fortsätta till nästa ställe.
(Källa: Lennart Ahlenius, Gävle muntl.)
Interiör Datatrailern Fotograf: okänd
Demonstrationsbil Nokia Fotograf: okänd
Lastbilen inreddes vid fabriken i Valbo som ambulerande demonstrationsbil för Nokia
mobiltelefoner i början av 80-talet.
Interiör från demonstrationsbil Fotograf: okänd
Trafikmätningsbilar 80-tal Fotograf: okänd
Ett stort antal trafikmätningsbilar inreddes för vägverkets räkning vid Valbofabriken i början
av 80-talet. Mätutrustningen var omfattande och krävde en del service.
Reimon Wahlman och Veine Hansson Foto: Sten Hillman
Två arbetskamrater som har mycket att berätta om Valbo Verkstads AB och Gävle
motorfabrik. Reimon arbetade vid fabriken mellan 1949 och 1988 och Veine arbetade mellan
1956 och 1961.
Reklambroschyr Carsson AB
Carson AB var ett bolag som ägdes av Gävle motorfabrik och bedrev verksamhet vid
Valbofabriken under ett par år i början av 1980-talet.
Östra fabriken 2007 Foto: Sten Hillman
Östra fabriken, som låg ca: 300 meter öster om den gamla var ursprungligen Jonsveds
tråddrageri. Här tillverkades brandsläckaren Tempus. Vid ett tillfälle byggdes en ”lina” för
inredning av 400 bilar till
Televerket. (Källa: Reimon Wahlman, muntl.)
Fabriksområdet 2007 Foto: Sten Hillman
Efter att fabriken lades ner år 1988, har ett antal mindre företag bedrivit verksamhet av
skiftande slag lokalerna.
Hösten 2007 är planerna i full gång med att förvandla det gamla industriområdet till
bostadsområde. Efter mer än 100 år med verksamheter som tjärfabrik, tegelbruk och
karosserifabrik m.m. förvandlas det gamla industriområdet till bostadsområde med exklusiva
bostäder, vackert belägna vid en krök av Gavleån i Valbo.
Historien om en lastbil
I mars 1936 reste August Berggren från Järbo till Stockholm för att hämta en lastbil som
beställts av hans företag Norrlands vaddfabrik AB i Järbo. Vaddfabriken hade startats av hans
far Anders Berggren år 1900 och man tillverkade fönstervadd, tätningslister,
stoppningsmaterial till möbler m.m. De lokala transporterna hade genomförts med häst och
vagn, men nu var det dags att köpa en lastbil. Bilen var en Chevrolet LD 131”S årsmodell
1936.
Bilen importerades av General Motors Nordiska AB och kom med båt till Stockholm. Den
levererades som ”halvfabrikat” med motorhuv, framskärmar, ratt, växelspak och underrede.
August körde bilen från Stockholm till Valbo, sittande på en bräda som låg på bensintanken.
Vägen mellan Stockholm och Gävle bestod vid den här tiden mestadels av krokig grusväg.
Det är oklart om August körde hela sträckan samma dag, eller om han övernattade efter
vägen, men bilen levererades till Valbo Verkstads AB i Valbo. Här byggdes hytt och flak med
ämmar enligt ägarens önskemål. Bilen togs i trafik den 23 mars 1936 och fick
registreringsnummer X 4183. Numera har bilen en EU-skylt med reg. nr. TSL 679 men den
gamla skylten får sitta kvar som kuriosa.
Chevrolet 1936 med nuvarande ägare Anders Berggren Foto Claes Bengtsson
Bilen användes främst för lokala transporter, bl.a. fraktades bomullsbalar från
järnvägsstationen till fabriken och spån till värmepannan från näraliggande sågar på orten.
Ibland kunde det bli någon resa till Gävle.
Idag, 71 år och 7000 mil senare rullar bilen fortfarande, men nu på vägarna i Valbo med
omnejd. Det är småtransporter för privata ändamål.
(Källa: Anders Berggren Valbo muntl.)
Ryggstödet med ”objektnummer” Foto Claes Bengtsson
Hytt och dörrar består av träkonstruktioner som klätts med plåt. Även sätet som vilar på en
träram runt bensintanken och ryggstödet består av träramar som klätts med läder.
På träramen till ryggstödet har karossbyggaren skrivit Chevrolet Nr 604. Troligen är det bil
nr. 604 som tillverkats på Chevroletchassi vid fabriken i Valbo.
Sätet med ”objektnummer” Foto Claes Bengtsson
Originalskylt Foto Claes Bengtsson
En 71-årig skönhet Foto Sten Hillman
Del av ”instrumentbrädan” Foto Sten Hillman
Foto Claes Bengtsson
I alla karosser som tillverkades vid fabriken monterades en skylt med fabrikens namn och
telefonnummer.
Vid f. d. Valbo Verkstads AB Foto Sten Hillman
Huset till höger i bild är det som finns kvar från Valbo Verkstads AB. Det grå huset i
bakgrunden byggdes i mitten av 60-talet.
Foto Sten Hillman
Ibland visar Anders Berggren sin Chevrolet på utställningar för veteranbilar. Då får en del
tidsenlig kuriosa följa med på flaket. Här är det flaskor och transportbackar från Öby bryggeri
i Valbo och mineralvattenfabriken Gevalia som låg på Västra vägen i Gävle.
Källförteckning
Tryckta källor
Allan Synnermark, Motormän i Gävleborg, bilpionjärer Winbergs förlag 1985
Elisabeth Ålenius, Jan Karlsson och Kicki Flack, bilder samt diverse reklammaterial från fabriken.
Muntliga källor
Reimon Wahlman, Veine Hansson, Anders Berggren och Lennart Ahlenius
-------------------------------------------------
Webbversionen av Sten Hillmans material är sammanställt av Lisse-Lotte Danielson
Gå till Startsida Senast uppdaterad: 2013-03-02