Gå till Startsidan Senast uppdaterad: 2011-04-11
om Översiktlig Historik kring stadsplaner
Sten Hillman
OBS. När ni klickar på en länk och kommer in i Gefle Dagblads arkiv måste ni klicka
TVÅ ggr på tillbakapilen i översta vänstra hörnet för att återgå till denna skrivelse.
För länkar som leder till andra filer än Gefle Dagblads arkiv krävs endast EN klick
på tillbakapilen för att återgå.
Översiktlig historik kring stadsplaner
Inledning
Historik
Sekelskiftet och 1900 – talets början
Kulturreservatet Gamla Gävle
Generalplan 1952 – den första generalplanen
Befolkning/Bostäder
Vägar och gator
Generalplan 1967 – Kommunplan 1973
Befolkning
Befolkning 1950 – 2000 Gävleblocket
Befolkningsprognoser hämtade ur kommunplan 1973
Vägar och gator
Bostäder
Befolkning
Vägar och gator
Bostäder
Sätra ett ABC-områdeHagström – Tolvforsskogen
Limön
Olsbacka – Fjärran Höjder, Sörby och Fridhem
Förteckning källor och bilagor
Stadsplanekartor m.m.
Skriftliga källor
Muntliga källor
Översiktlig
historik kring stadsplaner
Denna rapport är en översiktlig kartläggning av stadsplaner från slutet av 1700-
talet och fram till 1980-talet, beträffande historik, befolkning, bostäder,
grönstruktur, gator och vägar.
Beträffande befolkning, bostäder, gator och vägar, sträcker sig kartläggningen
huvudsakligen från 1940-talet och fram till 1980-talet
Syftet med rapporten har varit att beskriva vilka motiv och tankegångar som
tidigare styrde planerare och beslutsfattare i arbetet med stadens byggande, samt
att redovisa vilka planer som genomförts och ge motiv till varför vissa planer
förkastats.
Utsikt från kyrktornet över stadsparken. Till höger i bild, lasarettet senare
Grapes minne, i mitten badhuset Najaden och till vänster, udden där
konserthuset står idag. Oljemålning i Länsmuseet
Redan under 1600 och 1700-talen gjordes stadsplaner för stora delar av staden. I
dagens Gävle finns inte många spår kvar av dessa. Det Gävle som finns idag är
till största delen skapat under 1800 och 1900-talet. (se karta Kierrulf 1792
bilaga 1, samt karta Rosenbaum 1853 bilaga 2).
De omfattande stadsbränderna 1776 och 1869 tvingade fram en förnyelse av
bebyggelsen norr om ån. Vid 1869 års brand lades den största och förnämsta
stadsdelen norr om ån, med undantag för några få hus, husen mellan kyrkan och
Gavleån och Berggrenska gården, helt i aska. Den delen utgjorde ungefär fyra
femtedelar av staden och innehöll cityområdet med de förnämsta bostads- och
affärshusen, vilka huvudsakligen var byggda i trä. Söder undgick branden och
innehåller därför den äldsta bebyggelsen.
Efter branden 1869 tillkallades den kände järnvägsbyggaren Nils Ericson,
vilken snabbt utarbetade en stadsplan för den nedbrunna delen av staden. Inom
några få år hade staden återtagit den utsträckning den hade före branden, d.v.s.
till Staketgatan i norr. (se karta Ericsson 1869, bilaga 3). Återuppbyggnaden
bestod så gott som uteslutande, av trähus i två våningar.
Bostäder skulle komma att behövas. Under senare halvan av 1800-talet och
början av 1900-talet inträdde en våldsam tillväxt av städernas befolkning.
Orsaken till detta var bl. a. bättre läkarvård och därmed ökad medellivslängd. I
samband med industrialiseringen påbörjade inflyttningen från landsbygden,
vilket ställde större krav på bostadsbyggande i städerna.
År 1850 hade Gävle 9500 innevånare, 1870 13000, 1900 28000, och 1920
37000, alltså en ökning med fyra gånger på 70 år.
I hela landet bodde år 1850, 3 482 541 personer och 10,1 % av dessa bodde i
städerna. (Källa: Historisk statistik för Sverige 1720 – 1950, Stadsbiblioteket
Gävle).
I hela landet bodde år 2000, 8 882 792 personer och 84 % av dessa bodde i
tätort. Av hela befolkningen bodde 43 % i de 20 största tätorterna.
Tätort definieras som en samling av hus med 200 invånare eller fler. Vidare får
avståndet mellan husen inte vara längre än 200 meter.
I tätort Gävle bodde år 2000, 67 856 personer, vilket utgjorde 81,2 % av
kommunens tätortsbefolkning. I glesbyggd bodde 7 517 personer vilket
utgjorde 8,3 % av den totala folkmängden som var 90 742 personer.
(se statistik, Gävle kommun bilaga13).
Tätort Gävle avgränsas i norr av Hille upp till kyrkan, i öster av Bomhus, i söder
av Järvsta och i väster av Hagaström.
Brandfaran var den allt överskuggande faktorn i stadsplanerandet under 1800-
talet. Som exempel på åtgärder mot spridningen av eventuella bränder kan nämnas
den breda Rådhusesplanaden samt Östra Esplanaden och Nygatan. De breda
trädplanterade esplanaderna tillkom för att utgöra s.k. brandgator mellan västra
och östra delarna av staden.
Den Ericssonska stadsplanen kännetecknades av breda trädplanterade gator samt
små kvarter med endast fyra tomter i varje, och det s.k. ”rutnätet” en rätvinklig och
lättöverskådlig kvartersindelning.
De planer som gjordes av stadsingenjören Björkmansson 1876 och av lantmätare
Almegren 1888 var även de typiska rutnätsplaner.
(se karta Almegren 1888, bilaga 4).
I Björkmanssons plan 1876 (se del av karta bilaga 14) upptogs bl. a. Rådhus och
Järnvägsesplanaderna samt kyrkoesplanaden från Gammelbron och söderut.
Kyrkoesplanaden blev aldrig genomförd. Järnvägsesplanaden som tidigare hetat
Östra Esplanaden fick sitt nya namn när Gävle Dala och Uppsala Gävle
järnvägar förenades med en bro över Lillån och stationshus på nuvarande plats.
Sedan 1859 hade Gävle Dalas stationshus legat på Alderholmen, ungefär vid
nuvarande Alderholmsbron. Rådhusesplanaden och det övriga vägnätet föreslogs
fortsätta rakt söderut genom staden, detta trots terrängsvårigheter och äldre
byggnader vilka skulle rivas.
Den Almegrenska stadsplanen (se bilaga 4) från 1888 sträckte sig över ett stort
område. Bl. a. föreslog han 34 rutkvarter på Näringen mot Avan samt att Brynäs
skulle förlängas österut med sammanlagt 13 tvärgator.
Planen innehöll två villaområden, vilket inte funnits i staden tidigare. Det södra
norr om Bergsgatan till ån och det norra väster om Engelbrektsgatan och norr
om Västra Vägen.
Villakvarteren planerades med stora oregelbundna tomter som låg i anslutning
till Gavleån och stadsträdgården. Området norr om Västra vägen genomfördes
inte enligt planen och är numera bebyggt med bostads- och hyresrätter.
I stadsfullmäktiges, byggnadsnämndens eller andra handlingar finns det ingen
förklaring till varför man ville bygga områden med en så annorlunda karaktär än
den övriga stadsbebyggelsen.
I en skrivelse från byggnadsnämnden till stadsfullmäktige, daterad 10 april 1886
föreslogs att ingen arbetare skulle få tillgång till tomterna. Skrivelsen togs till
protokollet men ströks vid ett senare tillfälle. Det är troligt att man ville skapa
ett enskilt bostadsområde för stadens rika invånare. Det skulle dröja ända in på
1910 – talet innan villabebyggelsen kom igång på allvar.
Villastaden ca: 1910. Vykort
Till vänster i bild, konsul Göranssons hus, i mitten nuvarande Handelskammaren
och till höger villa Brittgården, nuvarande Hemgården. I bakgrunden regementet
som var under uppförande. Till vänster i bakgrunden långhässjor vid nuvarande
Karlavägen. Mellan Göranssons och
Handelskammaren går numera Parkvägen.
Det sena 1800-talets modell för stadsplanering följdes omkring sekelskiftet av
nya influenser. Dels övergav man det upprepade rutmönstret, dels började man
ta större hänsyn till äldre bebyggelse och i viss mån även till terrängen. Det var
framförallt dessa tankar som kom till uttryck i den plan från 1905 som fastställdes
för staden 1909 och för villakvarteren 1910.
Planen utarbetades av arkitekterna P. Hallman och F. Sundbärg och omfattade
ett lika stort område som 1888 års plan. Planförfattarna försökte skapa omväxling i
gatubilden genom att ge kvarteren olika form och genom att följa terrängen på ett
smidigare sätt än tidigare. Detta kom främst till uttryck vid planeringen av
villakvarteren.
Av denna anledning övergavs tanken att förlänga Rådhusesplanaden söderut
och bebyggelsen söder om Gavleån d.v.s. bebyggelsen på båda sidor om
S. Kungsgatan föreslogs bibehållen. (se karta Hallman & Sundbärg 1905, bilaga 5).
Beträffande trafikplaneringen var planen förutseende. Bilen hade börjat skymta i
utvecklingen och järnvägstrafiken hade fått en sådan omfattning att järnvägsöver- och
undergångar blev nödvändiga för att lösa problemen. I planen föreslogs bl. a. en
undergång i Norra Kungsgatans förlängning mot norr samt en undergång under
godsspåren i Staketgatans förlängning vid Näringen och en undergång i Staketgatan
vid Järnvägsesplanaden. Undergångarna i strandgatorna var redan utförda. Söder om
ån föreslogs en undergång vid Bergsgatan, (nuvarande Waldenströmsgatan) och en
övergång vid Kaserngatan samt vid nuvarande Mäster Olovsgatan intill södra
koloniområdet.
Gångbron över Järnvägen vid Kaserngatan, Kaserngatsbacken i början av sekelskiftet. Ch. Erikssons Mjölkmagasin.
Vidare föreslogs en bred utfartsgata över en breddad Gammelbro mot Skogmursvägen.
|
Breddad Gammelbro - Foto Lisse-Lotte Danielson
Rester av denna plan kan ses i den oförståeligt breda Gustavsgatan som slutar blint i
Kvar från Hallman och Sundbärgs stadsplan finns idag några få utbyggda partier.
Det är framförallt Södra villastaden, bebyggelsen kring Nynäsplan och väster om
Gamla Lärarhögskolan, samt småhusområdet väster om Bobergsplan. Kvar finns även
trafikleder som Bergsgatan, delar av parkvägen samt Gustavsgatan och Kaserngatans
förlängning in över Brynäs. (Källa: T. Karlström Gävle stadsbild, Stadsarkivet Gävle).
I 1874 års byggnadsstadga för rikets städer gavs föreskrifter angående byggandet.
Dessa reglerade bebyggelsen endast i plan och någon större differentiering av skilda
behov förutsågs inte.
Med tiden och framförallt när man såg det praktiska resultatet, började man inse
nödvändigheten av mera detaljerade bestämmelser. Ett antal revideringar och
omarbetningar ledde så småningom fram till 1931 års stadsplanelag för rikets städer.
Stadsplanelagen innehöll mera detaljerade bestämmelser om användningen av mark
för olika ändamål, samt om byggnadskroppars läge, våningsantal, höjd över gatunivån,
material och taklutningar m.m. Vidare fanns en lokal byggnadsförordning för varje stad,
med bestämmelser för detaljplanearbetet t.ex. hur långt ut i trottoaren en trappa fick
anläggas m.m. Det visade sig snart att även dessa bestämmelser var otillräckliga.
Stadsplaner fastställdes för mindre områden i staden utan en helhetsöverblick.
Önskemål om upprättande av generalplaner påtalades i 1931 års stadsplanelag för
rikets städer, men kom aldrig till stånd. Först med 1947 års byggnadslag ställdes
krav på att en stad ska upprätta en generalplan för stadens byggande.
I nov. 1938 upprättade stadsarkitekten Sven Wranér ett förslag till ändring av
stadsplanen för centrala Söder. Kartan reviderades 1939 och 1940.
I sin reviderade form innebar planen en genomgripande förändring av hela centrala
Söder, där ingen hänsyn togs till den gamla stadsplanen och bebyggelsen. Stadsplanen
antogs av stadsfullmäktige den 27 juni 1940.
(se stadsfullmäktiges handlingar1940, utlåtande 200, bihang 42 protokoll § 229).
Länsstyrelsen och byggnadsstyrelsen yttrade sig över ärendet. Invändningar mot
förslaget riktades även av riksantikvarieämbetet och väg och vattenbyggnadsstyrelsen.
I byggnadsstyrelsens remissyttrande ingick även riksantikvarieämbetets yttrande.
I yttrandena framhölls att stadsplaneförslaget ”avseende det centrala Gävle berör
den del av Gävle vars gamla stadsplan i huvudsak bevarats och innebär synnerligen
kraftiga ingrepp i densamma”.
Riksantikvarieämbetet uttalade önskemål om att åtminstone några av de gamla gatorna
kunde få behålla sin prägel och föreslog ett område mellan S. Rådmansgatan,
V. Islandsgatan, S. Kopparslagaregatan och Övre Bergsgatan.
År 1944 antog stadsfullmäktige förslaget till ändring av stadsplanen för centrala delen
av Söder.
I 1945 års stadsplan föreslogs ett kulturreservat inom den södra stadsdelen.
(stadsfullmäktiges handlingar1945 § 57, Kommunal författningssamling 1945/4).
Frågan togs upp i stadsfullmäktige av två motionärer i en gemensam motion. Den
gick ut på att skapa ett friluftsmuseum i Boulognerskogen dit kulturhistoriskt värdefulla
byggnader från det saneringsmogna Söder kunde flyttas.
Motionärerna ville fullfölja en fullständig ombyggnad av Söder och lösa problemen med äldre
kulturhistoriskt värdefulla byggnader genom att flytta dem till annan plats.
Länsintendenten Philibert Humbla och stadsarkitekten Sven Wranér utredde ärendet
och inkom med förslag som förordade Steneberg som plats för friluftsmuseet.
Den 9 febr. 1950 yttrade sig hembygdsrådet varvid man stödde motionen från 1945,
men föreslog i enlighet med utredningen att Steneberg skulle utgöra platsen för friluftsmuseet.
I aug. 1953 väcktes ytterligare en motion i stadsfullmäktige som tog fasta på Steneberg
som friluftsmuseum.
Samma år, (1953) besökte riksantikvarien Gävle i samband med diskussionen om en
ny stadsplan. Vid detta tillfälle vidhöll riksantikvarien ämbetets yttrande från 1941/42
om att behålla äldre, kulturhistoriskt värdefulla byggnader i sin gamla och levande miljö.
Genom att inom det centrala Gävle, som också avsetts i 1945 års stadsplan, bibehålla dessa
äldre, värdefulla byggnader skulle ett kulturreservat skapas. Med hänsyn till bl. a. de av
riksantikvarien på nytt anförda principerna gjorde byggnadsnämnden ett ändrat stadsplaneförslag
till centrala Söder, vilket antogs av stadsfullmäktige i juni 1954.
År 1956 beslutade till sist stadsfullmäktige (stadsfullmäktiges handl. § 9 1956) att motionen
om friluftsmuseum i Boulognerskogen eller Stenebergsparken skulle lämnas utan åtgärd. I stället
uppdrogs åt drätselkammaren och hembygdsrådet att föreslå åtgärder för att bevara Gamla Gävle.
För det sparade området Gamla Gävle, (se stadsplanekarta, bilaga 6) uppgjordes 1966 en
restaureringsplan utarbetad av fastighets- och stadsarkitektkontoren. Planen innehöll en
byggnadshistorisk beskrivning, samt förslag till ombyggnader och restaureringar.
De flesta husen i Gamla Gävle har restaurerats och byggts om såväl utvändigt som invändigt,
men restaureringen har genomförts på ett sätt som gör att området ändå har behållit sin karaktär
av 17- och 1800-tals bebyggelse. Gatunätet i området är i stort sett det ursprungliga.
Gamla Gävle. Längst ner till vänster i bild, Islandsskolan och högst upp till höger Södra
Kungsgatan.
Arbetet med att skapa en generalplan för byggande och utveckling i Gävle tillkom på
byggnadsnämndens initiativ i sept. 1944. För genomförandet tillsattes en kommitté bestående
av tjänstemän från olika verksamhetsområden i staden. Till kommitténs arbetsutskott utsågs
rådman S. Marin, Drätselkammarens ordf. C. V. Westlund och vice ordf. B. Bellander samt
stadsarkitekten S. H. Wranèr. Som teknisk ledare för generalplanearbetet anställdes arkitekten
Per Olof Lefvert.
I anslutning till planarbetet utfördes ett antal utredningar inom olika områden, t.ex. folkmängd,
trafikplanering, markförhållanden, sanering av äldre bebyggelse och behov av nya bostäder och
bostadsområden. (se karta Generalplan 1952, bilaga 7).
Beträffande den framtida befolkningsfördelningen gjordes en prognos med utgångspunkt
från innevånareantalet år 1945 och beräknat antal ungefär år 1975. Prognosen visade antalet
innevånare stadsdelsvis och med eller utan sanering av äldre bebyggelse, (se tabell nedan).
Stadsdelarna Sätra och Hemlingby var nya områden. Om saneringen inte skulle ha genomförts
i full utsträckning när befolkningstalet uppnått ca: 80 000, (som i generalplanen antogs vara
möjligt) angavs möjligheten att planera en ny stadsdel norr om Bönavägen och
Fredriksskansområdet.
Tabell. Prognos befolkningsutveckling 1945 – ca: 75 (Källa: Stadsfullmäktiges handl. 1952
Bihang Nr 5).
I arbetet med generalplanen genomfördes inventering av områden som bedömdes vara
saneringsmogna, d.v.s. ”där det kan vara socialt och ekonomiskt berättigat att riva den
äldre bebyggelsen och uppföra ny”.(Källa: Stadsfullmäktiges handlingar 1952,
bihang nr. 5)
Föremål för saneringsplanerna var i första hand områden med äldre trähusbebyggelse
t.ex. Brynäs, Öster, Nordost och centrala Söder från ån upp till Kaserngatan. Även i
centrum av staden bedömdes åtskilliga av husen, en del uppförda direkt efter stadsbranden
1869, mogna för rivning.
Av planen framgår att de mest angelägna områdena för sanering är de äldre förfallna
delarna på söder. Det var ett område söder om slottet och ett område öster om
S. Kungsgatan, söder om ån båda med sydlig gräns i Brunnsgatan som på grund av sin
ålder och centrala belägenhet ansågs vara lämpliga att sanera. Staden drev sedan slutet av
30-talet en målmedveten politik i syfte att sanera bort äldre bebyggelse, vilket var en
helomvändning jämfört med den Hallmanska planen ett 30-tal år tidigare. Av praktiska
och ekonomiska skäl ansågs det inte möjligt att klara hela saneringsplanen före 1980.
Som underlag för planeringen av gator och vägar gjordes en trafikundersökning
beträffande trafikintensitet på huvudtrafikleder. I undersökningen konstaterades att
största trafikintensiteten var vid niotiden, vid lunchtid och vid femtiden på eftermiddagen,
vilket naturligtvis berodde på trafiken till och från arbetsplatserna.
Huvudtrafiklederna var Kungsgatan och Nygatan, samt Brynäsgatan mot Bomhus.
Lastbilstrafiken var orienterad mot godsstationen i hamnen och magasinskvarteren och
alldeles speciellt dominerade lastbilstrafiken utfarten vid Näringen och Fredriksskans.
Genomfartstrafiken visade sig procentuellt liten.
Korsningarna i plan mellan järnväg och trafikled hade länge varit ett problem beroende
på rangeringstrafiken.
Av trafikundersökningen framgick att en omfartsväg på relativt stort avstånd från
stadskärnan inte skulle fylla något större behov och inte heller avlasta inomstadstrafiken
i märkbar utsträckning. Att en omfartsväg ändå planerades i generalplanen motiverades
med att man med växande trafikmängd och växande stad ville lämna möjligheten öppen
för att leda genomfartstrafiken vid sidan av stadskärnan. Omfartsleden skulle så småningom
kunna utgöra en yttre ringväg och avlasta innerstadstrafiken när staden vuxit fram till dess
gräns.
Omfartsleden planerades från en punkt på landsvägen väster om Järvsta, genom Hemlingby
väster om Kungsbäck och öster om nya kyrkogården på ny bro och viadukt över Gavleån
och mellan Tolvfors och Lexe där den förgrenar sig norrut och västerut. Västerut mot
Hagaström och norrut mellan travbanan och Rödjningen samt väster om Stigslund och vidare
norrut. (se del av generalplanekarta 52 nedan).
För planeringen de närmaste åren ansågs viktigast att omfartsledens läge vid Vall blev fastlagt.
Del av generalplanekarta 1952.
Planerad omfartsled väster om staden.
Beträffande trafiksituationen i stadskärnan fokuserades planeringen på att
bredda gator där det var möjligt och ordna med över och undergångar vid
järnvägen. Planskilda korsningar vid Kaserngatan och vid Nygatan och
Staketgatan ansågs vara de mest angelägna för att främst underlätta för
lastbilstrafiken.
I samband med planeringen av huvudtrafiklederna diskuterades att utföra undergångarna
vid järnvägen med olika höjd. Undergången vid Nygatan skulle få en höjd om 3,8 meter,
vilket var tillräckligt för personbilar och mindre lastbilar. Undergången vid Staketgatan
mot Näringen skulle ha full höjd vilket innebar 4,6 meter. Övergången vid Kaserngatan
skulle utgå från ett högt läge öster om järnvägen och med nedfartsramp till Muhréngatan.
Detta arrangemang skulle göra det möjligt att komma ned till Centralgatan och inbjuda
till att använda huvudtrafikleden i Fältskärsgatan.
Vidare föreslogs att Svängbron skulle breddas för att underlätta trafiken på Fältskärsgatan
och Brynäsgatan. Den gamla Gustafsbron från 1700-talet, vid utfarten mot väster ansågs
vara en trafikfälla och en ny bro föreslogs norr om den gamla. En undergång under Järnvägs-
och Esplanadgatorna vid Staketgatan ansågs nödvändig på längre sikt och kunna genomföras
inför ett växande trafikbehov. (se vidare avsnittet genomförda samt inte genomförda planer…)
Syftet med trafikplaneringen var att styra bort den tyngsta trafiken från centrum och
underlätta för en framtida ökande trafikmängd.
Generalplanen 1967 påbörjades 1962. Då beslutades att stadsplaneberedningen skulle
utgöra generalplanekommitté. När riktlinjerna för arbetet dragits upp utsågs ett
arbetsutskott att närmare följa arbetet som närmast kom att betecknas som ett lagarbete
mellan förtroendemän, tjänstemän och konsult.
I samband med generalplanearbetet genomfördes ett mycket omfattande utredningsarbete
beträffande framtida folkmängd, bostadsbehov, skolor, trafikreglering m.m.
1967 års generalplan antogs delvis, (etapp 1) av kommunfullmäktige den 27 nov. 1967.
(Källa: Stadsfullmäktiges handl. utl. nr. 229, § 345, stadsarkivet Gävle)
En del av de mycket omfattande utredningarna inom olika samhällsområden som
genomfördes i samband med generalplanearbetet har använts i arbetet med senare
kommunplaner. (se karta, förslag till generalplan 1967, etapp 1, bilaga 8).
De faktorer som främst kom att avvika från 1952 års generalplan var folkökningen och
trafikutvecklingen. Befolkningen ökade med tolv procent mellan 1950 och 1957,
(Källa: Per Holm, Butikshandeln i Gävle 1950 – 75 Stadsarkivet Gävle).
vilket var betydligt mer än beräknat.
Den främsta orsaken var att industriproduktionen kommit igång på allvar under 50-talet
vilket medförde att arbetstillfällena blev fler och ekonomin förbättrades. Bilen började
bli allmän och krävde mera utrymme. I takt med att ekonomin blev bättre kom kraven på
större och modernare bostäder. Det kan nämnas att Gävle vid början av 60-talet hade en,
i jämförelse med andra jämförbara städer, mycket hög andel omoderna bostäder, d.v.s.
bostäder som saknade badrum, inomhustoalett, rinnande varmvatten m.m.
(Källa: Gunnar Lidfeldt, muntl.)
År 1964 inkorporerades södra Valbo, d.v.s. Hemsta, Hemlingby, Furuvik m.m. i Gävle
Kommun, vilket innebar ett tillskott av 2367 innevånare.
År 1969 inkorporerades H-kommunerna, Hedesunda, Hille och Hamrånge och 1971
tillkom Valbo, vilket innebar ett befolkningstillskott av totalt ca: 22 800 innevånare.
År 1970 var 93,7 % av Gävles kommuninnevånare bosatta i tätort. Tätort definierades
som ”en samling av hus med 200 innevånare eller fler”. Vidare fick avståndet mellan
husen inte vara längre än 200 meter.
År |
Antal invånare |
Ökning inom perioden |
Genomsnittlig procentuell ökning per år |
31/12 1950 |
71 374 |
|
|
|
|
7889 |
1,1 % |
1960 |
79 263 |
|
|
|
|
3204 |
0,8 % |
1965 |
82 467 |
|
|
|
|
2154 |
0,5 % |
1970 |
84 621 |
|
|
|
|
2379 |
0,5 % |
1975 |
87 000 |
|
|
|
|
3000 |
0,7 % |
1980 |
90 000 |
|
|
|
|
4000 |
0,9 % |
1985 |
94 000 |
|
|
|
|
13 000 |
0,9 % |
2000 |
107 000 |
|
|
Prognosen i kommunplanen 1973 förutspådde en folkmängd om 107 000
innevånare år 2000. I händelse av att befolkningsökningen skulle ske i snabbare
takt, gjordes en alternativ befolkningsprognos om maximalt 120 000 innevånare
år 2000. (se tabell nedan).
Vidare planerades ett reservområde för bostäder, Tolvforsskogen, som
beredskap inför en maximal befolkningsökning. (se vidare avsnittet Tolvforsskogen).
Alternativ befolkningsprognos 1970 - 2000
|
Antal invånare |
Ökning inom perioden |
Genomsnittlig procentuell ökning per år |
31/12 1970 |
84 620 |
|
|
|
|
3379 |
0,8 % |
1975 |
88 000 |
|
|
|
|
5000 |
1,1 % |
1980 |
93 000 |
|
|
|
|
6000 |
1,3 % |
1985 |
99 000 |
|
|
|
|
21 000 |
1,4 % |
2000 |
120 000 |
|
|
Trafikplaneringen i 1967 års generalplan hade sin grund i kombinationen av
tre olika trafikstrukturer. Det var förbifartstänkandet, gaffeltänkandet och
ringledstänkandet. (se karta, förslag till generalplan 1967, etapp 3, bilaga 9).
Förbifartstänkandet utgick ifrån att trafiken på E4: an skulle ledas väster om
stadsbebyggelsen, med tre avfarter till staden: söder om Skogmur, i väster vid
Rv-80, samt i norr i höjd med Tolvfors och Sätra. Förbifartsleden byggdes i
tre etapper. Den första från Skogmur och fram till Rv-80 byggdes 1979. Ett år
senare byggdes sträckan Rv-80 och fram till Tolvforsleden och 1987 den sista
etappen upp till Hagsta Tanken med förbifartsleden var att den trafik som
endast hade för avsikt att passera staden skulle avlastas från stadskärnan.
Gaffeltänkandet var en vidareutveckling av 1952 års generalplan och tillkom
i första hand för att reglera och underlätta för den tunga trafiken till och från
hamn och industriområden.
Trafiken mot Bomhus planerades att gå från södra avfarten och ansluta till
Söderbågen och vidare över Sörby Urfjäll till industrierna i Karskär. Ytterligare
en led, Hemstaleden planerades ansluta till gamla E4: an vid Järvsta och följa
järnvägen in mot staden genom södra koloniområdet och ansluta till Muréngtan.
Hemstaleden skulle avlasta Södra Kungsgatan från trafiken från söder.
Trafiken till industriområdena i den östra delen av staden, d.v.s. Alderholmen
och Näringen planerades att gå från avfarten vid Rv-80 över Västra Vägen och
den centrumtangerande Staketgatan.
För att avlasta Staketgatan som betecknades som centrumdelens norra gräns,
planerades ytterligare en led som band ihop Stora Esplanadgatan via Norra Gatan,
Hälsingegatan och Brändströmsgatan fram till Västra Vägen.
För trafiken till Gävle Hamn planerades Tolvforsleden, nuvarande Hamnleden
med avfart från E4: an och vidare mellan Tolvfors och Sätra, Norra Kungsvägen
och via Lexvall över Avabron mot Fredriksskanshamnen. Gävle Hamn förväntades
växa kraftigt och byggandet av Hamnleden hade därför högsta prioritet.
För den norrifrån kommande trafiken på E4: an planerades ytterligare en
avfart (Tickselleden) strax norr om Sätra. Den var planerad att gå norr och öster
om Sätra, mellan Sätrahöjden och nuvarande Gavlerinken in mot staden och
ansluta till Hälsingegatan.
Ringledstänkandet utgick ifrån att trafiken skulle löpa mellan stadsdelarna utan
att behöva gå genom centrumdelen. Den yttre ringleden planerades att börja i söder
vid Bomhusvägen och vidare i en cirkel västerut via Söderbågen och Västerbågen
och norrut genom Tolvfors via Norrbågen genom Sätra samt fortsätta österut till
Näringen.
Den inre ringleden bestod av Muhréngatan i öster som hopbyggd med Parkvägen
via södra kolonin ledde fram till Västra Vägen vid Kvarnbron.
Från ringlederna planerades matargator in mot centrumdelen. Centrumdelen
avgränsades i öster av Muhréngatan i söder av Kaserngatan och i väster av
Luthergatan/Kaplansgatan samt i norr av Staketgatan.
Under senare delen av 60-talet och början av 70-talet präglades bostadsbyggandet
av det s.k. miljonprogrammet för bostäder, som riksdagen fattade beslut om 1965.
Beslutet innebar att man skulle bygga en miljon lägenheter på 10 år. Miljonprogrammet
genomfördes mellan 1965 och 1975 och målet överskreds med sex tusen lägenheter.
Syftet med miljonprogrammet var att bygga bort den stora bostadsbrist som funnits
edan 40-talet.
Miljonprogrammet kunde genomföras på grund av statliga lån till allmännyttiga och
kooperativa bostadsföretag med upp till 100 % av kostnaden och till en förmånlig ränta.
Även det privata villabyggandet stimulerades genom förmånliga statliga lånevillkor.
För Gävles del innebar miljonprogrammet att man under åren 1965-75 kunde
genomföra det mesta av det byggprogram som planerades redan i 1952 års generalplan.
Bostadsbyggandet hade inletts redan på 50-talet med den s.k. södersaneringen,
när den äldre bebyggelsen väster om Södra Kungsgatan revs och nya hus
uppfördes på området. Vidare uppfördes vid den här tiden bostadsområdet
vid Kristinaplan på Luftvärnsbacken (Källa: Gunnar Lidfeldt, muntl.) söder
om Kaserngatan, samt området Stigslund norr om staden. Dessa områden kallades
grannskapsenheter med stadsdelscentrum, livsmedelsaffär, post, bank, kiosk och
annan handel. Centrum uppfördes samtidigt med bostäderna.
Under 1960 och 70-talet byggdes de stora stadsdelarna Andersberg, Bomhus och Sätra.
Vidare sanerades och bebyggdes stadsdelarna Brynäs och Öster. Sätra som i 1952 års
generalplan planerades söder om Bäckebrovägen mellan Tolvfors och Marielund
färdigställdes på nuvarande plats 1976, Andersberg 1977 och därefter koncentrerades
byggandet till södra Bomhusområdet. För Sätras del återupptogs byggandet 1980 med
bostadsområden väster och norr om Sätrahöjden. Det sista var kvarteret Björkpyrolan
som färdigställdes 1992, samt kvarteret Skogsfräken som påbörjades 2003.
Mellan åren 1945 och 2004 ökade befolkningen i Gävle Kommun från 41 974 till
91 701personer per den 31 dec. 2003, d. v. s. en fördubbling på ca: 60 år. Ca:
25 000 av dessa har tillkommit på grund av inkorporeringen av grannkommunerna
Hedesunda, Valbo, Hille och Hamrånge.
Ökningstakten var störst i början av 50-talet när befolkningen i Gävle stad
ökade med 12 % mellan 1950 och 57. Befolkningsökningen har sedan skett i
långsammare takt och mellan 1997 och 1999 minskade befolkningen med ca:
700 personer, (se tabell nedan) för att sedan vända uppåt igen.
Befolkningsstatistik Gävle Kommun 1990 – 2004 (Källa: Ulla Jonsson,
kommunledningskontoret Gävle).
Att planera vägar och gator med tanke på trafikplanering infördes på allvar, först
med Hallman & Sundbärgs stadsplan som fastställdes år 1909/10. Det var
främst järnvägen som vållade problem för trafiken. I planen föreslogs sju
planskilda korsningar vid järnvägen för att underlätta för trafiken.
I 1952 års generalplan kom frågan om en förbifartsled väster om staden upp för
första gången.
I 1967 års generalplan diskuterades trafikleder och trafikreglering mera ingående,
men först på 1970, 80 och 90-talet förverkligades merparten av de planer angående
trafiken som diskuterats under många år.
Viadukten vid Norrtull byggdes 1945
(Källa: Jörgen Hammarbäck Banverket Gävle, Muntl.)
Viadukten vid Staketgatan/Järnvägesplanaden byggdes 1971
Kvarnbron byggdes 1977.
Gavlebron byggdes 1960 strax norr om den gamla Gustafsbron.
(Källa: Per Hedkvist och Lars Erik Mossberg, Tekniska kontoret Gävle, Muntl.)
Kaserngatsbron över järnvägen byggdes 1981 – 82
(Källa: J. Sterner, Från Gästrikland 1982)
E4: ans förbifartsled väster om staden som planerades redan i 1952 års generalplan
byggdes fram till Rv-80 1979 och vidare fram till Hamnleden 1980. År 1987
färdigställdes E4: an fram till Hagsta.
(Källa: Hans Åström, Vägverket Söderhamn, Muntl.)
samt inte genomförda eller delvis genomförda planer
Tickselleden som planerades som avfartsväg från E4: an norr och öster om Sätra
med anslutning till Hälsingegatan genomfördes aldrig. Orsaken var främst att
Vägverket ansåg det onödigt att bygga ytterligare en avfart utöver Hamnleden som
ansågs uppfylla behovet.
Hemstaleden som planerades att ansluta till E4: an (riksväg 76) vid Järvsta,
följa järnvägen och vidare genom Södra koloniområdet och ansluta till Muhréngatan
genomfördes aldrig. Orsaken var främst motståndet från kolonisterna.
Den yttre ringleden som planerades bestå av Österbågen, Söderbågen, Västerbågen
och Norrbågen blev genomförd bortsett från sträckan Olsbacka och norrut mot Sätra
och från Sätra och österut till Näringen.
Beträffande sträckan Olsbacka –Sätra Fanns ett motstånd från regementet I 14
och från villaägarna i Fridhem som befarade en högre trafikmängd genom området.
Sträckan Sätra till Näringen genomfördes inte enligt ursprungsplanen. Behovet ansågs
uppfyllt när Idrottsvägen byggdes från Sätrahöjden via Gavlerinken till Näringen.
Den inre ringleden som planerades bestå av Muréngatan i öster, ihopbyggd med
Parkvägen i söder och väster, fram till Västra vägen vid Kvarnbron, genomfördes
bortsett sträckan från Södra Kungsvägen och genom koloniområdet till Muréngatan.
Behovet av bostäder planerades utifrån de befolkningsprognoser som togs fram.
I exemplen nedan beskrivs stadsdelen Sätra som färdigställdes, samt Hagaström –
Tolvforsskogen som aldrig exploaterades.
Stadsdelen Sätra som började byggas 1965 är ett exempel på de tankegångar som
fanns beträffande byggande av nya bostadsområden under 1960 och 70-talen.
(se karta Sätra, kommunplan 73 bilaga 10 samt karta Sätra idag, bilaga 12).
ABC stod för arbete bostad och centrum och tanken var att det skulle finnas
möjlighet att bo, arbeta och ha tillgång till affär, post, bank, skola och annan
samhällsservice i eller i anslutning till stadsdelen.
Sätra som började planläggas 1955, (Drätselkammaren utlyste en arkitekttävling)
uppfördes i tre enklaver (se karta bilaga 12) som ytterst avgränsades av gatan
Sätrahöjden. Inom området skildes enklaverna åt av Norrbågen och Nyöstervägen.
Enklaverna bebyggdes med bostäder i hyresrätt, bostadsrätt och villor. I varje enklav
byggdes en låg och mellanstadieskola. I den östra enklaven byggdes även en
högstadieskola samt kyrka och centrum med affärer och annan samhällsservice.
Utanför Sätrahöjden planerades ett område för småindustri. Industriområdet blev
aldrig fullt utbyggt. Endast ett fåtal företag anmälde intresse att etablera sig i området
och i norr och väster byggdes senare bostäder på den mark som från början varit
avsedd för industrier.
En av anledningarna till det låga intresset för företagsetableringar i Sätra var att ett
nytt industriområde planerats i Sörby Urfjäll vilket ansågs vara ett attraktivare läge.
Sätra byggdes med ambitionen att skapa en ”grön” stadsdel. Mellan kvarteren
lämnades skogsbårder och gröna ytor. Centralt i stadsdelen lämnades ett större
sammanhängande grönområde avsett för idrott och rekreation. Bäckebrobäcken,
(Tickselbäcken) fick flyta orörd genom området, bortsett från sträckan Ulvsätersskolan
till Sätra centrum där en ny bäckfåra grävdes. Bäckfåran ändrades för att gatunätet
skulle kunna planeras på ett smidigare sätt.
Två gångtunnlar byggdes under Sätrahöjden, en i norr och en i väster. Tunnlarna
byggdes för att de boende i området skulle komma ut till rekreation i svamp och
bärmarker utan att behöva korsa trafikleden.
Trafiken planerades att gå längs huvudgatorna Sätrahöjden, Norrbågen och
Nyöstervägen, med matargator in mot parkeringsplatser i närhet till bostäderna.
Ambitionen var att området mellan bostadshusen skulle vara så bilfritt som möjligt.
Sicksackvägen genom östra enklaven anlades som gång och cykelväg.
Ett nät av cykel/gångbanor planerades med tunnlar och undergångar vid trafiklederna,
vilket gjorde det möjligt att cykla eller gå överallt i stadsdelen utan att korsa trafiklederna.
Befolkning Sätra (bo/re avser boende per rumsenhet).
Stadsdelen Sätra planerades för ca: 11 000 innevånare och uppfördes till största
delen mellan 1965/75. Efter 1980 återupptogs byggandet med sex bostadsrättsområden
väster och norr om Sätrahöjden. Ytterligare ett småhusområde påbörjades 2003
mellan Sätrahöjden och Primulavägen.
Den 1 Jan. 1973 hade Sätra 9535 invånare, och den 1 Jan. 2004 var 9555 personer
bosatta i området.
Hagaström – Tolvforsskogen planerades som reservområde att ha i beredskap om
antalet innevånare skulle öka kraftigt. Planen var ungefär densamma som för Sätra
med låghus, höghus, stadsdelscentra, skolor och näraliggande industriområde.
(se karta Hagaström - Tolvforsskogen kommunplan 73, bilaga 11).
Exempel taget ur kommunplan 73
Befolkning Hagaström-Tolvforsskogen
Tolvforsskogen planerades för ca: 8000 lägenheter och 18 500 invånare.
Tolvforsskogen var tänkt att exploateras efter 1985.
I Hagaström var 1613 personer bosatta den 1 jan. 1973 och 2204 personer
den 1 jan. 2004. Ökningen beror främst på att Tegelbruksområdet har bebyggts
med hyresfastigheter.
Grönområden och parker började anläggas i Gävle först på 1800-talet. Under
1600-talet fanns parkanläggningar runt slottet och kyrkan, men dessa var inte anlagda
som rekreationsområden för allmänheten.
Det skulle dröja ända till mitten av 1800-talet innan man började bygga parker
för allmänheten. På Rosenbaums stadskarta från 1853, (se bilaga 2) finns
stadsträdgården med slingrande gångar och rondeller, inlagd väster om
dåvarande lasarettet. Den började anläggas 1845.
I stadsträdgårdens förlängning västerut anlades ”Boulognern” år 1865 då
området avstyckades från kyrkans mark. Parken fick namn av Bois de Boulogne,
en förstad till Paris. Tidigare kallades området Kroknäs hage och Kroknäset
hade namn av den krok som ån gör vid udden. (se karta Almegren 1888, bilaga 4)
Enligt hembygdsforskaren Folke Löfgren går gränsen mellan Stadsträdgården och
Boulognern vid Dammbron. (Källa: J. Sterner, Från Gästrikland 1997).
Efter stadsbranden 1869 anlades Rådhusesplanaden och Östra esplanaden, samt
föreslogs en mindre park i den nordöstra delen av staden mellan Gävle Dala järnväg
och bebyggelsen, för att förhindra brandskador genom gnistor från lokomotiven.
(se karta Ericsson, bilaga 3). Den sistnämnda blev aldrig genomförd.
Esplanaderna anlades i första hand som brandgator, samtidigt som de tjänade
som rymliga och vackra promenader och för att använda Nils Ericssons egna ord,
”som det är en sanning att planteringar och öppna platser inom större städer är
dessas samhällslungor så bliva ifrågavarande med träd försedda utvidgningar även
i sanitärt avseende välgörande”.
I Björkmanssons stadsplanekarta från 1876 föreslogs att rådhusesplanaden
skulle fortsätta genom den södra stadsdelen, samt att en västlig esplanad
skulle uppföras söder om Gavleån med samma bredd som Rådhusesplanaden.
Den västra esplanaden som fick namnet Kyrkoesplanaden (se del av förslag till
tomtregelring af den södra oreglerade delen i Gefle stad… Björkmansson
maj 1876, bilaga 14)) var tänkt att flankeras av Södra Vågskrivaregatan och Södra
Kaplansgatan. Rådhusesplanaden genom söder och Kyrkoesplanaden genomfördes
aldrig, men beträffande Kyrkoesplanaden är parken öster om gamla
lärarhögskolan, nuvarande Vallbacksskolan, ett minne från Björkmanssons
stadsplaneförslag.
(Källa: T. Karlström, Gävle stadsbild 1974 Stadsarkivet Gävle).
Den Almegrenska stadsplanen 1888 innehöll inga nyheter beträffande
grönområden för den stora allmänheten. Däremot planerades två villaområden i
den västra delen av staden, söder och norr om stadsträdgården med stora
oregelbundna tomter. Endast det södra området, den s.k. Villastaden, bebyggdes
enligt ursprungsplanen och kan närmast liknas vid ”villa i parkboende”, vilket
troligen var avsikten med den delen av planen.
Hallman och Sundbärgs stadsplan från 1905 fastställd 1909 – 10, innehöll nya
tankegångar beträffande parker och grönytor. (se karta bilaga 5) Många
offentliga parker skulle anläggas. Parkerna skulle fördelas så att alla kunde
använda dem. Det var viktigare att anlägga många små parker än ett fåtal
stora. Parker och lekplatser skulle ligga långt från trafiklederna. Som exempel
på kombinerade park och lekplatser kan nämnas området väster om Brynäs folkskola.
Där föreslogs ”en plantering med anordningar, för att barn vintertid skulle kunna
utnyttja höjderna till kälkbackar och skidåkning”. (Källa: T. Karlström, Gävle stadsbild
1974 Stadsarkivet Gävle).
Senare byggdes hyreshus på området. Även södra villastaden och området kring
Fjärran höjder bär spår av den Hallmanska synen på grönstruktur i planeringen.
1952 års stadsplan, den första generalplanen, delade in grönytor av olika slag,
lekparker, idrottsplatser och friluftsområden i tre skilda grupper.
1. Områden som yrkesarbetande kan använda under sin lunchrast,
eller en vardagseftermiddag, där mödrar med barn och en skiftarbetare
med fritid, kan tillbringa några förmiddagstimmar.
Som lunchrastparker räknades Rådhusesplanaden och Stadsträdgården samt
småparkerna utmed ån. Dessa tänktes öka i antal i samband med sanering,
t.ex. genom den förlängning av Rådhusesplanaden söder om Gavleån som
föreslogs i generalplanen och som skulle knyta samman Rådhusesplanaden och
Slottsträdgården. Förlängningen genomfördes i slutet av 50 – talet.
Lekparker för barn över tre år planerades i alla stadsdelar. Normen var att
en lekpark skulle finnas inom 300 meter från varje bostad och med en yta
av ca: 10 m2 per barn. Normen om avstånd och lekyta per barn var en
viljeyttring, en ambition och den har aldrig uppnåtts.
Idrottsplatserna föreslogs att anläggas stadsdelsvis och anknytas till skolorna.
2. Områden som kan nås under en söndagsutflykt och på en tur under veckoslutet.
Förutom centrala parker och idrottsplatser föreslogs i generalplanen avsättandet av större
parkområden för allmänna rekreationsändamål för den stora allmänheten under eftermiddagar
och fritid. Här angavs Boulognerskogen, regementets parker och övningsfält och
Valboåsen längs Gavleån som betydelsefulla för stadens invånare, samt Sätraåsen och
vidare ut mot Strömsbro och Norrlandet. För stadsdelen Brynäs föreslogs ett parkstråk
med en aktiv park omkring Brynäs herrgård och ner mot havet, samt över Måsberget
österut mot skogsmarkerna söder om Bomhus. Vidare föreslogs parkkontakter med
Skogmursskogarna över den aktiva parken vid Fjärran höjder.
3. Områden som endast kan utnyttjas under semestern. I Generalplanen föreslogs
inrättande av en semesterby på Limön. Detta förutsatte att staden eller någon
organisation lät uppföra mindre sportstugor för uthyrning.
Mellan Engesberg och Bönan på Norrlandet föreslogs ett område för friluftsändamål
med en byggnadsplan för ca: 120 sportstugor med tomter om 1500 m2.
(Källa: Kommunalfullmäktiges handlingar, 1952, bihang nr. 5, Stadsarkivet Gävle,
samt karta bilaga 7).
Kronoparken Limön köptes av Gävle stad 1940 till en kostnad av 80 000 kronor, för
att ställas till Gävlebornas förfogande. (Källa: Fastighetsnämnden, åtkomsthandling
Nr. 667, F1: 38 Stadsarkivet Gävle).
Under senare halvan av 40 - talet började ön tas i anspråk för semestervistelse.
Det var mest arbetarfamiljer, främst från Brynäs som tältade på ön några veckor
under semestern. Det var även vanligt att en familj ”mutade” in samma tältplats år efter år.
Någon fast fritidshusbebyggelse var inte tillåten på Limön, men i början av 50 – talet fick
man tillåtelse att uppföra enklare ”masonithyddor”. Hyddorna skulle enligt reglerna monteras
ned på hösten och läggas i ladan på Limön under vintern. Det gick bra till en början, men
med tiden blev alltfler hyddor stående över vintern. Man började sätta upp staket runt sina
hyddor och området började anta formen av ett permanent fritidshusområde.
Kommunen ville bromsa utvecklingen mot permanent fritidsbebyggelse, men sedan 1985
är bebyggelsen reglerad i detaljplan och hyddorna har blivit riktiga hus.
(Källa: Gunnar Lidfeldt Gävle) Idag finns 120 fritidshus på Limön och
omkringliggande öar, alla med arrendetomter.
(Källa: Birgitta Claesson, Tekniska kontoret Gävle Kommun).
I 67 års generalplan framhölls vikten av att bevara de grönstråk som tränger
in mot staden från grannkommunernas skogsområden. Här fanns redan stora
utrymmeskrävande rekreationsanläggningar t.ex. golfbana, travbana, och folkets
park i norr, samt Fjärran höjder, Hemlingbyberget och Måsberget i söder och sydost.
I planen fanns en ambition att binda samman grönstråken så att stadens
invånare skulle kunna promenera eller åka skidor ut till olika rekreationsområden.
Man insåg att detta kunde vara svårt att genomföra i bebyggda områden men ”bör
beaktas vid nyexploatering, såsom det gäller att behålla kontakten mellan
Hemlingbyberget och Fjärran Höjder”.
(Källa: Generalplan 1967 Stadsarkivet Gävle).
Området mellan Fjärran Höjder och Hemlingby är bebyggt till största delen och
numera finns inte något sammanhängande grönstråk mellan områdena.
Kommunplan 73 föreslog tre olika huvudtyper av områden för friluftsliv. Det var
bostadens närområde, tätorternas närströvområden, samt utflyktsområden.
Bostadens närområde
Bostadens närområde föreslogs ligga i eller i direkt anslutning till varje grannskapsenhet,
d.v.s. varje bostadsområde som utgjorde underlag för en låg och mellanstadieskola.
I området skulle finnas stigar för promenader eller löpträning, mindre bollplaner och
gräsytor för fria aktiviteter. Det bostadsnära rekreationsområdet var avsett för
korttidsrekreation ”med särskilt uppmärksammande av dem, som har svårt att
nå längre bort belägna områden”.
Tätorternas närströvområden
I planen fanns ett förslag till avgränsning av centrala tätortens närströvområde.
Det var Hemlingbyområdet i söder som via ett stråk öster om Sörby Urfjäll stod
i förbindelse med Måsberget, området mellan Sätra och Stigslund, Avanområdet
norr ut mot Hillesjön Samt Norrlandet. Det ansågs väsentligt att närströvområdena
skulle kunna nås med allmänna kommunikationsmedel.
Området mellan Hemlingby och Måsberget är idag bebyggt med ett industriområde och
med koloniområdet Sörby ängar, vilket gör att direktkontakten med Måsberget är bruten.
Utflyktsområden
Syftet med tillskapandet av utflyktsområden i kommunen var att ge tätortsborna
möjlighet till avkoppling från tätortsmiljön. De områden som ansågs mest lämpade för
ändamålet var kustbandet med öar från Gävle och upp till Axmar, området längs Testeboån,
Öjaren och Lundbosjön, samt vid Hillevik och Hedesundafjärdarna.
I dessa områden skulle skogsbruk och annan företagsamhet utformas med hänsyn
till det rörliga friluftslivets behov, vilket innebar att försiktighet skulle iakttas vid
skogsavverkning, täktverksamhet, kraftledningsdragningar m. m. (Källa: Kommunplan
73, Stadsarkivet Gävle).
Tillskapandet av utflyktsområden får ses som en viljeinriktning och Gävle kommun
har inte handlagt något ärende beträffande skötseln av dessa områden. Privata
skogsägare är inte skyldiga att samråda med kommunen före t.ex. en skogsavverkning.
(Källa: Gunnar Lidfeldt Gävle).
Området var ursprungligen åkermark, beteshagar och ängar som tillhörde byn Söderby
som donerades till Gävle stad av Karl 1X år 1605. Söderby var en av de största byarna i
Valbo. Den gamla bytomten låg intill f.d. Gävle porslinsfabrik. När Södra Ringvägen,
(nuvarande Flemminggatan) drogs fram genom området 1943 påträffades svärd och
spjut från 900 – talet i Söderbys numera utplånade gravfält.
Stadsdelen Olsbacka har namn efter torpet Olsbacka som låg nära nuvarande
Olsbackagården. År 1900 bodde två familjer i Olsbacka, varav en bodde i torpet
med samma namn. På 1910 – 20 – talet fanns några få bostadshus i området.
Åren 1943 – 52 tillkom några hus vid Bergsgatan och Parkvägen. 1956 – 57
byggdes husen i S. Olsbacka.
På 1870 – talet köpte Erik Boberg ett vattendränkt område på Sörbys ägor och kallade
området Gröneborg. Där byggdes Fajansfabriken åren 1873-74 på platsen för nuvarande
Lantmäteriet. Driften upphörde 1968 och fabriken revs 1973.
Bo Fajans keramikfabrik 1950. Till vänster i bild syns
Solängens Handelsträdgård som revs 1955 för att ge plats
åt Solängsskolan. Foto i Stadsarkivet Gävle.
Det gamla namnet Fjärran Höjder angavs första gången på en karta år 1943 och då
inom situationstecken. Namnet var nog inte officiellt ännu. Innan Vallbacken och
Villastaden var utbyggda verkade höjderna avlägsna och då uppstod den folkliga
benämningen Fjärran Höjder troligen på 1800 – talet.
På Almegrens stadsplan 1888 och Hallman & Sundbergs stadsplan från 1905
(se bilaga 4 och 5) är området planerat för villabebyggelse. Den senare har
planerat in ett antal mindre parker i området och tomterna har oregelbunden form.
I 1952 års Generalplan (se bilaga 7) planerades ett friluftsbad med formen av
en badsjö, omgiven av ett grönområde. Öster om badsjön planerades idrottsplaner.
Vidare föreslogs i planen att Fjärran Höjderområdet skulle ha parkkontakt med
Skogmursskogarna. (Källa: Stadsfullmäktiges handlingar 1952, bihang nr. 5,
stadsarkivet Gävle).
Planerna på en badsjö och idrottsanläggning i 1952 års generalplan genomfördes
aldrig, men frågan återkom i 1967 års plan.
I 1967 års generalplan föreslogs en simbassäng kombinerad med träningsplan och
tennisbanor. Tennisplanerna invigdes 1967 och badet stod färdigt sommaren 1972.
Lantmäteriverket byggdes på Fajansfabrikens tomt år 1973.
I generalplanen framhölls under rubriken ”grönstråk”, vikten av att vid nyexploatering
behålla kontakten mellan Hemlingbyberget och Fjärran Höjder.
Fjärran Höjder 1971. Överst till höger i bild, Bo Fajans fabrik och på norra sidan
Bergsgatan syns Solängsskolan som byggdes 1955. Längst ner till vänster tennisbanorna
som byggdes 1967. Badet har ännu inte anlagts. Foto i stadsarkivet Gävle.
Sörby
I nuvarande Sörby fanns en gård 1846. År 1898 bodde 13 familjer i området.
Först under 1940 – talet började det bli stadsbebyggelse i området.
Flertalet av husen i det nutida Sörby, (se karta nedan) byggdes åren 1957 – 67.
Fridhem
I början av 1800 – talet fanns endast några torp i området. Mot slutet av 1800 – talet
fanns här torpet Fridhem, nära platsen för nuvarande Fridhemsskolan. Det är torpet
som gett namn åt stadsdelen. Stadsbebyggelsen i området har tillkommit de senaste 40 åren.
Olsbacka, Sörby och Fridhem är s.k. småhusområden som tillkommit de senaste 50 – 60 åren.
Orsaken är främst de bostadspolitiska beslut som togs av riksdag och regering i slutet av
30 – talet och början av 40 – talet. Förmånliga bostadslån och tomträtter med långtidskontrakt,
vanligen 60 år och till en låg kostnad, gjorde att arbetare och tjänstemän med vanliga
inkomster kunde köpa ett hus.
För Gävles del fanns tankarna på byggandet av egnahem redan i Hallmanplanen från 1905,
åtminstone när det gäller Olsbacka och Sörby. Här finns också förklaringen till den fina
terränganpassningen av bebyggelsen i dessa områden.
Olsbacka, Sörby och Fridhem. Gävlekartan/adresskartan 2001
Kierrulf 1792 bilaga 1
Rosenbaum 1853 bilaga 2
Ericsson 1869 bilaga 3
Almegren 1888 bilaga 4
Hallman & Sundbärg 1905 bilaga 5
Gamla Gävle bilaga 6
Generalplan 1952 bilaga 7
Förslag till generalplan 1967 Etapp 1 bilaga 8
Förslag till generalplan 1967 Etapp 3 bilaga 9
Stadsdelen Sätra kommunplan 1973 bilaga 10
Stadsdelen Hagaström – Tolvforsskogen kommunpl. 73 bilaga 11
Stadsdelen Sätra 2004 bilaga 12
Folkmäng i Gävle kommun 1990 – 2000 bilaga 13
Björkmansson Stadsplan 1876 bilaga 14
Historisk statistik för Sverige 1720 – 1950 Stadsbiblioteket Gävle
Kommittén för Gamla Gävle 1972 Stadsarkivet Gävle
Per Holm, Butikshandeln i Gävle 1950 – 75 Stadsarkivet Gävle
Bostadsförsörjningsplan för Gävle 1960 – 75 Stadsarkivet Gävle
Statistisk årsbok 1976 Stadsarkivet Gävle
Jan Sterner, Från Gästrikland 1982 Stadsbiblioteket Gävle
Stads och kommunalplanehandlingar Stadsarkivet Gävle
Jörgen Hammarbäck Banverket Gävle
Per Hedkvist Tekniska kontoret Gävle
Lars – Erik Mossberg Tekniska kontoret Gävle
Hans Åström Vägverket Söderhamn
Gunnar Lidfeldt f.d. Stadsarkitekt Gävle
Ulla Jonsson Kommunledningskontoret Gävle
-------------------------------------------------
Webbversionen av Sten Hillmans material är länkad och sammanställd av Lisse-Lotte Danielson
Gå till Startsida Senast uppdaterad: 2011-04-11