Kärlek, medicin och poesi. Fina rollprestationer i Anton Corbijns mycket vackra film om sångaren Ian Curtis.
En
svartvit film om en kedjerökande självmordskandidat, Joy Divisions sångare Ian
Curtis, regisserad av en rock-fotograf och videoregissör från tiden det begav
sig. Det är stor runk-varning på "Control". En ytlig blick på bilderna och man
kan förväxla dem med något åldrande popkonnässörer lägger fram på kaffebordet
medan de smuttar på årgångsviner och planerar sin semester på
veteran-motorcykeln. Kärleken till den döda, melankoliska rockpoeten som alibi,
eller snarare skönt gissel i en dåsig tillvaro. Det finns inget som (andras)
självmord för att få en att känna sig levande.
"Control"
tillfredsställer det behovet med elektriska scenframträdanden, hysteriskt roliga
birollsporträtt (Kebbell som gruppens manager tar priset) och fina
huvudrollsprestationer. Men det vackraste med Corbijns porträtt av Ian Curtis -
("Control" är en film som gör ordet vacker vackert igen) är att den inte handlar
om sex, drugs and rocknroll utan om kärlek, mediciner och poesi, vilket är
betydligt mindre bedagat och samtidigt starkt artonhundratals-inspirerat.
Inte ens framgångssagan är särskilt närvarande i filmen.
Den rullar fram någonstans på sidan om, som den fotboll några småungar förgäves
försöker få en kutig, likgiltig, Wordsworthdrömmande sjuttonårig Ian Curtis att
uppmärksamma och sparka tillbaka.
Curtis doesn't
play ball, svarar inte på
tilltal, reagerar inte som man ska reagera på någonting. Han är en melankolisk
arbetarklasspojke och epileptiker med Ballard och Burroughs på hyllan och ett
dagjobb som arbetsförmedlare åt funktionshindrade (scenerna på hans arbetsplats
är några av filmens mest briljanta). Han gifte sig vid nitton, blev pappa vid
tjugotvå och trodde att livet var slut för att han blivit förälskad i en annan
vid tjugotre. Den täta dimman av melankoli som har skyddat honom från
verkligheten och hållit kvar känslan av utvaldhet börjar sakta förvandlas till
en kvävande gas.
Det fina skådespeleriet, de suggestiva scenframträdandena
och utsökt scenografi och foto som associerar till Tony Richardsons
sextiotalsrealism kan inte helt dölja vissa brister. Dramadialogen är lite
platt, berättarstrukturen lite odynamisk, klippen mellan turnéliv och det
krackelerande hemlivet lite godtyckliga. Men Corbijn lyckas exakt återskapa och
samtidigt förnya den längtan som fanns när sjuttiotalet dog och punken skrek.
Efter en ny romantik, efter fler nyanser av grått, efter ett mjukare sätt och en
mörkare dröm.
Gå till Startsida
Senast uppdaterad: 2008-03-10