Gå till Gävledragets Startsida Senast uppdaterad: 2008-05-19
Ja, vad säger man. Jag hade mycket prydligt lagt in denna programpunkt i Gävledragets program och travade dit med kamera, anteckningsblock och penna.
Det fanns inte en enda människa på plats på museet med undantag av en skolklass som inte hade träffats på 50 år. En trevlig man kom fram till mig och frågade mig om jag hörde dit, han kände nämligen inte igen någon av sina klasskamrater vilket var lättförståeligt då 50 år sannolikt sätter sina spår. När jag beklagade att så inte var fallet lommade han iväg och jag frågade i receptionen när filmförevisningen skulle börja. De mycket trevliga receptionisterna hade inte ens hört talas om denna filmförevisning och trodde att en tekniker möjligen skulle komma på plats och hjälpa till men "ickesanicke". Vi kämpade med gemensamma krafter och lyckades slutligen få igång tekniken med alla finesser. Där satt jag slutligen glad i hågen ensam på en stol i stora TOMMA salar och tittade. Jag tyckte riktigt synd om museets personal för jag har varit där flera gånger utan att ha sett en enda person i dessa salar. Nu hade jag dock chansen att betrakta utställningen riktigt ordentligt. Normalt avskyr jag när man klottrar på väggarna men så här organiserat upptäckte jag att det är mycket vackert. Dessutom presenteras varje sal med en liten film och till detta en behaglig musik som lyfter det hela. Faktum är att jag faktiskt tyckte mycket om det...
Jag var dock litet full i skratt då denna skolklass, 2 receptionister och jag ensam tillbringade vår tid på museet denna dag men å andra sidan var det mycket vackert väder ute.
Från vårt program:
26/4-2008 | . Lördag Kl 14:00 Länsmuseet Filmvisning Graffiti: Kings & Masters. Värd: Lisse-Lotte. |
Bilderna får tala för sig själva.
Klicka på nedanstående bilder .... och på Pilen Bakåt i Explorers övre vänstra hörn om du vill återgå och klicka på nästa bild.
Som sagt var, det tog en bra stund innan vi lyckades få igång tekniken.
Journalist Camilla Dahls föredrag.
Fotat och sammanfattat av Lisse-Lotte Danielson.