De stora svenska häxprocesserna ägde rum mellan åren
1668-1676. Tusentals kvinnor anklagades och hundratals
dömdes och avrättades för blåkullafärder och barnaförande
under påskhelgerna, fr.a i Dalarna, Norrland och Stockholm
men även i t ex Bohuslän. Från Borås- och Ulricehamnstrakten
har hittills inte omtalats någon sådan "äkta" häxprocess
under denna period, men i delvis fuktskadade protokoll från
Ås häradsrätt 1670-71 finns faktiskt något man kan kalla en
regelrätt häxprocess med flera av de klassiska
ingredienserna, såsom eldblixtar och trollharar!
En gammal, ogift kvinna vid namn Börta Andersdotter bodde i
Fänneslunda socken på frälsehemmanet Kastryd, som
tillsammans med gårdarna Lilla och Stora Farstorp och
Puttorp i Tärby bildade ett litet grannelag högt beläget på
berget ovanför Boarp i Varnum och Solberga säteri i
Fänneslunda.
Kastryd ägdes på den tiden av landshövdingen i Stora
Kopparbergs län Gustaf Duwall, som själv p g a sitt ämbete
och i egenskap av ordförande i en trolldomskommission i hög
grad var inblandad i de stora häxprocesserna i Dalarna. Han
visade vid flera tillfällen tveksamhet inför processernas
fortsättning och man har antagit att hans inställning bidrog
till en mildare behandling av de anklagade. Duwall innehade
Hovs säteri i Hällstad med rå- och rörshemmanen Hulugården
och Håkansgården och hade förutom Kastryd också Taryd och
Laryd i Borgstena och Kyrkarp i Varnum under Hovs
frihetsmil.
Börta i Kastryd — och tidigare hennes moder — hade av ålder
varit beryktad över hela häradet för trolldom och
förgörning, men det var inte förrän 1670 — under
häxprocessernas period — som misstankarna blev föremål för
rannsakning vid Ås häradsrätt.
Påskaftonen 1670 kom bonden Oluf Andersson på Fänneslunda
Storegården ridande från Borås mot Fänneslunda i sällskap
med sin granne, nämndemannen Sven Olufsson i Krökesås.
Storegården var en av tre frälsegårdar i Fänneslunda by (de
två andra hette Stommen och Bregården), som låg på den plats
där Fänneslunda säteri ligger idag. Det var inte förrän
omkring 1682 som den illa beryktade landshövdingen Henrik
von Vicken köpte dessa tre gårdar av den godhjärtade
friherrinnan Karin Bielke och sammanlade dem till en
sätesgård.
Både Oluf och Sven var druckna. De började samtala om
trollpackor och när de hade hunnit fram till Kastryd i
Fänneslunda ville de se om Börta var inne eller om hon, som
de trodde, var "bortrest" den aftonen, d v s hade farit till
Satan i Blåkulla.
De två berusade bönderna red fram till stugan. Börta öppnade
förstugudörren, gick in och satte sig i sin säng. Männen
följde efter in i huset och började driva och skoja med
Börta. Oluf band fast ett "byttelock" på Svens rygg med ett
hårband och frågade om Börta ville följa med. Efter en
stunds gäckande och härmande av trollkonors vidskepelser
avlägsnade de sig och red hem till sitt.
Nästa dag — påskdagen — var det gudstjänst i kyrkan. Torsten
i Solberga frågade då Oluf:
— Vad var det för buller i Kastryd i aftons? Mötte du något
där?
Oluf ville inte säga som det var — att han och Sven hade
varit fulla och lekt häxor hos Börta — utan svarade:
— Ja, kanske någon som vi tog byttelocket ifrån och som jag
slog käppen av uppå.
Fler personer hörde vad Oluf sade, t ex Bengt i Storegården,
Anders i Vilanda och Nils i Karstorp. De trodde berättelsen
var sann och snart var ryktet i omlopp — Börta hade haft ett
byttelock på sig på påskaftonen och varit på väg till
Blåkulla!
Börta ställdes inför häradsrätten av länsmannen Anders
Hansson vid sommartinget i Hällstad den 27 och 28 juni 1670
"i uppenbart rykte för trolldom och förgörning". Oluf
erkände att hans berättelse vid kyrkan hade varit osann, men
Börtas grannar vittnade åtskilligt, som ändå skulle bevisa
att Börta var en häxa:
Grannelaget brukade efter seden samlas på ett speciellt
ställe varje påskafton, men Börta i Kastryd uteblev alltid.
Man såg istället små eldblixtar sväva i vädret från Kastryd
och bloss som for sin kos genom ekskogen och man förstod att
Börta "var på andra vägar".
Vittnesmålen fortsatte:
En påskafton gick Börta till Måns i Olofstorp och bad att få
låna en skyttel eller vävspole av gårdens piga. Måns kunde
inte förstå annat, än att hon skulle använda den till
trolldom. Vid den högtiden förrättades ju inget vävarbete.
En skärtorsdag kom Börta till Michel i Puttorp och lånade
eld och så fortsatte ryktena om Börtas förehavanden med
Satan.
Grannarna vågade aldrig förarga Börta. De var övertygade om
att hon kunde orsaka folks olycka. När Björn i Farstorp en
gång hade tagit in Börtas svin, som hade kommit ut på en
åker, tog Börta tillbaka dem med orden:
— Träta med Kastryds partiet vem som vill, men han skall
intet vinna därpå!
Samma höst miste Björn tre kor. Det underliga var, att när
man skar upp och flådde de döda djuren fanns det inte något
blod i dem. Även Oluf i Farstorp hade hört Börta uttala
denna hotelse.
Joen i Farstorp hade en gång hört Börta säga till en kvinna
som slog hö:
— Fast du får höet i ladan, skall du ändå ingen nytta ha
därav!
Spådomen slog in. Höet försvann på något sätt.
Tiggerskan och änkan Börta Jonsdotter i Fänneslunda skyllde
sin fattigdom på Börta Andersdotter. Hon och hennes man Per
Nilsson hade mot Börta Andersdotters vilja flyttat till
Kastryd på 1650-talet.
— Fast ni nu drar hit med lass, skall ni dra hädan med kass,
sade Börta till dem då.
När paret anlände till Börtas gård hade de varit välmående
och haft "mycken boskap", men när Börta Jonsdotter, några år
efter makens död i slutet av 1660-talet, lämnade Kastryd var
hon så utarmad, att hon inte ägde en höna till kreatur.
Under 13 år hade 18 hästar och ston dött.
Den märkligaste omständigheten som framkom under rättegången
var kanske att åtskilliga av både nämndens ledamöter och den
tingssökande allmogen kunde berätta, "hur överflödigt där i
bygden finns av trollharar eller bäror, som de kallades, att
vallbarnen med möda kan värja boskapen för dem i skogen och
hur de klöser och river huden innan på benen av korna, vid
det de håller sig fast och klänger sig åt dipattarna".
Trollharen eller bäran var ett litet trollväsen som häxorna
hade som ett slags tjänsteandar. De kunde framförallt mjölka
andras kreatur men även på andra sätt dra till sig näring
och kraft från grannarnas egendom och boskap. Folktron har
haft flera olika förklaringar på hur häxorna fick tag på
sina bäror — förutom att de kunde vara gåvor från Satan i
Blåkulla eller resultatet av köttsligt umgänge med honom,
kunde de tillverkas av häxorna själva. Ibland tappade
trollhararna litet av den tagna mjölken. Detta kunde man se
som gula klumpar i skogen och kallades trollsmör, som ju än
idag är namnet på den slemsvamp som det i själva verket var!
Ett annat namn — bäradynga — vittnar om att man även har
trott att de gula klumparna var trollharens spillning.
Tron på trollharar levde kvar i bygden åtminstone fram till
mitten av 1800-talet. År 1853 slog en berusad
Borgstena-bonde ihjäl en 70-årig gumma, som han trodde hade
en mjölkhare.
Grannelagets berättelser om Börta föranledde häradsrätten
att förmana Börta Andersdotter att "bekänna sanningen och
intet förtiga sin synd, om hon av Satan var förledd och
antagen till hans tjänst, söka nåd hos Gud, rätta sitt
leverne och avstå med slik villfarelse, som hon kunde vara
betagen med, och således frälsa sig ifrån Satans våld och
sin eviga fördömelse".
Börta nekade fullkomligt till alla anklagelser om trolldom
och förgörning. Det enda hon medgav var att hon hade hotat
en och annan med spådomar, men att det endast hade skett av
oförstånd. Hon lovade bättring och erbjöd sig att visa sin
oskuld genom "varjehanda prov på vatten, eller eljest, som
rätten skulle finna för gott henne att underkasta".
Vattenprovet, som Börta talade om, var en slags "gudsdom",
som innebar att den anklagade nedsänktes i ett vattendrag.
Om hon sjönk ansågs hon oskyldig, i annat fall var hon
skyldig.
Rätten tog saken i övervägande. Det 15:e kapitlet i
landslagens högmålsbalk lästes upp och nämnden tillhölls att
antingen "värja eller fälla" Börta "uti denna mörka
tvivelaktiga sak", men nämnden vägrade, eftersom de "intet
kunde förstå varken till hennes värjande eller fällande".
Istället ålades Börta tolvmannaed vid nästa ting, vilket
innebar att hon hade möjlighet att fria sig med tolv
edgärdsmän (lägg märke till att edgärdsmän inte hade samma
betydelse som vittnen — de redogjorde inte för vad de visste
i saken, utan avlade endast en försäkran om riktigheten av
partens ed).
Vid Ås härads höstting i Hällstads socken den 19 september
1670 tillbjöds Börta att fullgöra tolvmannaeden, men hon
kunde endast framvisa en enda edgärdsman — Per i Vilanda —
som dessutom, efter att först ha givit löfte om att gå eden
med henne, ångrade sig.
Kyrkoherde Håkan
Hellstadius i Hällstad och nämndemännen Lars i Hulu
och Bengt i Guntorp tog Börta "avsides för sig allena,
prövandes om de skulle kunna bringa henne till någon
bekännelse, men dock efter stort besvär, intet kunde någon
annan bekännelse vinna, än den hon förr för rätten gjort
hade".
Det är väl inte osannolikt att det brukades våld mot Börta.
Dels vet man att det förekom tortyr vid andra häxprocesser
och dels berättas det i Skara stifts herdaminne om
kyrkoherde Hellstadius, att han hade "övat dryckenskap,
kivats och slagits både utom och inom församlingen, lever
och illa med sin hustru".
Börta framkallades ännu en gång vid samma ting — hösttinget
1670 — och förmanades att bekänna sanningen, men hon
fortsatte att neka. Det enda rätten kunde göra var att
pålägga Oluf Andersson en sexmannaed till nästa ting, då han
med sex edgärdsmän antingen skulle "fulleligen tilläggandes
henne eller ock göra henne fri för sitt utspridande".
Vid vintertinget 1671 gjordes Börta fri från Olufs
ryktesspridande. Däremot dömdes Oluf att böta för "utkommet
rykte på Börta i Kastryd om trolldom". Dessutom skulle både
Oluf och Sven i Krökesås ge pengar till Fänneslunda kyrka
för att Oluf hade bundit ett byttelock på Sven. Domen
underställdes Göta hovrätt för vidare prövning.
Ur Ås häradsrätts dombok, sommartinget 1670:
Berettadhe och, dhet ofvanbenemde Biörn och Oluf i Fastorp
oppå sin giorde Edh medh honom sannade, att så oftta
grannelaghet eftter dheras plaghsedh, sigh hafva samblat på
ett vist stelle om Påskafttorne, hafva dhe sendt Börta budh,
dhet hon och skulle komma dher medh tilstädes, men hon det
aldrigh eftterkommet, utan varet frånvarande, hvar af dhe
ville slutha, henne då uthan tvifvel varet på andra vägar,
och vedh grannarne således hafva varet tillsamman, hafva dhe
altydh på dhe afttorne allenast sedt huru små eldhblixter
hafva sväfvat i väderet, lyka såsom luntor ?-dor eller blåss,
kommandes ifrån Karstery, och faret sin koos gienom
ekeskogen, hvilket alt föder den svåre misstanckan hoos dem
emot Börta.
Berettades och af åthskellighe, så inn- som
uthom Retten, huru öfverflödigt dher i bygden finnes af
Trulharar eller Bärer, som dhe kallades, att valbarnen medh
mödha kunna väria Boskapen för dhem i skoghen, och huru dhe
klösa och ryfva huden innan på beenen af koerne, vidh dhet
dhe hålla sigh fast, och klengia sigh op at dypattarna.
-------------------------------------------------------------------------------------