Gävledragets Kroatienresa

30 juni - 9 juli 2006

Kl.04.15 startade sex Gävledragare lite trötta men förväntansfulla resan mot Porec. Vi gjorde sju stopp för att hämta upp fler resande. I Värnamo klev vår reseledare Katarina på. Det tog oss 13 timmar att ta oss genom Sverige ner till Helsingborg. I Sverige serverades det bara kaffe på bussen, men så fort vi kom till Danmark kunde vi få både starköl och irish coffee. När vi kom till Puttgarden kom passpolisen in i bussen. Han tittade sig omkring, log och sa "no huligans". För några sådana ville de inte ha under fotbolls-VM. Efter 1,5 timmes körning i Tyskland blev det dags att göra i ordning sig för natten och försöka sova.

Det var svårt att sova i bussen, men under några korta stunder somnade vi väl till. När morgonen kom var vi fortfarande i Tyskland. Frukosten, som vår reseledare hade haft med sig, dukades upp på en rastplats. Färden gick sedan vidare mot Österrike. Där såg vi Hitlers Örnnästet från vägen. På resan genom Österrike, Italien och Slovenien passerade vi genom 30 tunnlar varav den längsta var 6,5 km lång. Vilket eldorado för mig som gillar att åka i tunnlar. Efter 39 timmars bussfärd var vi äntligen framme vid vårt hotell. När vi skulle åka hiss upp till våra rum fungerade den inte p.g.a. strömavbrott, så det var bara att bära väskorna upp för två trappor. Glädjen blev inte större när vi öppnade dörren till hotellrummet. Det var litet, mörkt, varmt och 70-tals inspirerat med orangemålade hyllor och mörkbruna gardiner. Dessutom hade vi bara ett fönster mot en bakgård. Suck! Av ett bosniskt par som var med på vår resa, fick vi veta att man kunde få byta till ett bättre rum om man betalade 2 euron/person o natt. Glada gick vi till receptionen efter middagen. Men där sa de nej. De påstod att det inte fanns några lediga rum utan att vi fick komma tillbaka nästa dag. Dagen efter lyckades vi med dubbelrum att med hjälp av vår reseledare få byta till rum med både balkong och havsutsikt. Det var verkligen värt 12 euron/person som vi fick betala. Elisabeth fick vänta ytterligare en dag på sitt rum med balkong.

Under veckan blev det mycket sol och bad. Stränderna består av klippor eller stenar. Även i vattnet är det stenigt och det kan finnas sjöborrar, så det första vi inhandlade var badskor. För övrigt var vattnet 27 grader varmt, salt och väldigt klart. Underbart!

Vi hann också med några utflykter. Första dagen var vi alla på en stadsvandring i Porec, som låg 5 km från vårt hotell. Det vill säga alla utom Stefan, som missade samlingstiden, så han blev kvar vid hotellet och blev kompis med en tjeck i stället.

En dag åkte vi båt till Venedig. Det tog 3 timmar. 100.000 besökare kommer varje dag dit, så det gällde att hålla koll på reseledarnas flaggor och paraplyer, för att inte komma bort och gå vilse. Venedig är en av världens dyraste städer. En kopp kaffe på Markusplatsen kostade 200 kronor. I stället åt vi lunch i det gamla arbetskvarteret Rialto. Givetvis smakade vi även på den goda italienska glassen. Mums! Ingen av oss åkte gondol men väl taxibåt på Canale Grande. Venedig är en fantastisk stad att se.

Hälften av oss var 2 dagar senare med på en båtutfärd längs kusten. Stannade i en stad som heter Rovinj. Där fanns en underbar frukt- och ostmarknad. Man fick smaka på allting innan man handlade. Ombord på båten åt vi lunch bestående av grillat fläskkött och makrill, som var gott. Men bordsvinet luktade jäst och var nästan grumligt. Fast blandat med mineralvatten gick det att dricka ändå. Besökte också Limfjorden och Vrsar. Den andra hälften var samtidigt på 1,5 timmes tur i en båt med glasbotten. De såg koraller, fiskar och ett vrak.

Sista kvällen var vi alla på en restaurang och dansade disco. Jättekul!
Hemresan gick snabbare än beräknat tack vare att vi slapp köbildningar. Vi kom till Gävle kl.21.30, så vi hann precis hem och se slutet av VM-finalen mellan Italien och Frankrike.