25/3 2008.
Drama
Erotik över klassgränserna
När den franska regissören Pascale Ferran iscensätter skandalromanen "Lady Chatterleys älskare" satsar hon på långsamt verkande lyrisk realism och låter kärleksdramat landa i jämlikhet.
Titel:
"Lady Chatterley" |
Den som
ser titeln och väntar sig våldsamma, ångande sexscener eller softad mjukporr
kommer möjligen att bli besviken. Det är inte väldigt mycket naket för att vara
2 timmar och 40 minuter film baserad på den gamle skandalskrivaren D H Lawrences
alster.
När den omsusade
romanen "Lady Chatterleys älskare" gavs ut 1928 blev den genast förbjuden i
hemlandet England. Den grafiska kärlekshistorien i första världskrigets skugga
mellan en slottsfröken, gift med en krigsskadad godsägare, och hennes
skogvaktare ansågs obscen och omoralisk.
Den franska regissören Pascale Ferran, den första kvinna
som iscensatt Lawrences historia för film efter sex tidigare försök av män, har
fokuserat på den andra versionen Lawrence skrev och som kallades "John Thomas
and Lady Jane" (det finns tre). Även om det handlar om versionen som fått titeln
av de smeknamn de älskande hade på varandras privata delar, satsar Ferran på
långsamt verkande lyrisk realism i stället för nakenchocker. Hennes "Lady
Chatterley" fokuserar på den unga Constances erotiska uppvaknande när hon möter
godsets skogvaktare Oliver Parkin.
Den prisade "Lady Chatterley" kräver en del tålamod medan
den vecklar ut sig, sakta men säkert som en daggfräsch lilja i gryningen. Men
den ger största möjliga utdelning, från knopp till blomma. Ferran etablerar med
stor noggrannhet det bekväma fängelse som Constance (Marina Hands) befinner sig
i. Ett präktigt gods med trygga regler som styrs med järnhand av husets ägare,
den gruvägande sir Clifford (Hippolyte Girdardot) som sitter i rullstol förlamad
från midjan och nedåt efter kriget.
Den dagen hon
vandrar planlöst i skogen, hamnar utanför skogvaktaren Oliver Parkins
(Jean-Louis Coulloch) stuga och ser honom tvätta sig ute på gårdsplanen med bar
överkropp, börjar ett nytt liv.
Naturromantik, javisst. Men det finns något oerhört fint i
Ferrans blick på det nytända kärleksparet och hur det återspeglas i synen på
landskapet omkring det. Det är som i förälskelsen där verkligheten förhöjs och
förskönas i den älskandes öga. På samma sätt låter Ferran kameran svepa in de
böljande fälten, de mjukgröna skogarna och de spirande vårblommorna i ett slags
förälskat ljus som besjälar naturen.
Den lugna, återhållna Marina Hands är ett fynd som
Constance Chatterley med sitt gammaldags, lite ryska utseende, liksom den
tidigare amatörskådespelaren Jean-Louis Coulloch - allt annat än bildskön men
med en tung, trög sorg i den kompakta kroppen såväl som i blicken.
Ferran behandlar
också klasstemat känsligt och intelligent. Om Parkin förlöser Constance
sexuellt, så förlöser hon honom intellektuellt. Framför allt ger hon den tröga,
förstummade älskaren ett språk att uttrycka sig med. I kraft av sin bildning
hjälper hon honom att sätta ord på sina känslor. På så sätt blir bägge befriade
från de konventioner som kväver dem och "Lady Chatterley" utvecklas till en
eftersinnande och sensuell berättelse om kärlek över klassgränserna som för en
gångs skull får mjuklanda i jämlikhet och växande i stället för tragedi.
Sammanställt av Lisse-Lotte Danielson.
Gå till Startsida
Senast uppdaterad: 2008-03-26