Gävledraget presenterar:

Vår medlem från Lund:  Peters version av

HÖGA KUSTENRESAN 24 - 27 augusti 2007

Fredag 24/8

Vi var ett 20-tal förväntansfulla gävledragare som samlades vid 3 minibussar på Slottstorget, för vidare färd mot Höga kusten. Undertecknad var den enda långväga gästen, men det gick bra ändå. Visst var jag lite nervös i början men kände snabbt att jag kom in i gänget väldigt bra.

Vårt första stopp blev Kronans vägkrog i Njurrunda, ca. två mil från Sundsvall. Där var det tänkt att vi skulle äta À la carte, men tyvärr hade det blivit fel i beställningen på något sätt, så det fick bli en räksmörgås i stället - gick bra det också.

Sedan, när vi intagit vår första lunch, fortsatte färden till Hornöberget vid Högakustenbrons fäste. Utsikten var fantastisk och vädrets makter var på vår sida. Efter detta stopp gick färden vidare mot stugbyn i Docksta där vi inkvarterades i olika stugor. Hela stugbyn fick mig att tänka på barnen i Bullerbyn med små röda stugor utspridda. Husen var väldigt trevliga och välskötta. På vår väg till stugbyn hade vi stannat för att inhandla frukostmaten till de två kommande morgnarna.

Senare på kvällen efter att vi installerat oss i stugorna, var det dags att tända grillen och lägga på våra grillspett som var väldigt goda. Vi åt även potatissallad och grönsallad till, alltihop var mycket gott och trevligt. Vi dukade raskt upp både bord och stolar som vi lånat ihop från de olika stugorna. Vi hade det hur mysigt som helst.

Efter middagen var en del väldigt ivriga på att komma i väg på logdansen i den närbelägna kustladan, detta var en helt ny erfarenhet för undertecknad som inte alls var van vid den här typen av dans. Men jag tyckte det var väldigt trevligt. Vi höll på till långt in på småtimmarna. När vi väl gick hem var det bäckmörkt för det saknades belysning utefter vägen. Jag höll nästan på att gå vilse men som tur var så hade jag sällskap av flera andra som slöt upp efter vägen. Efter resan, maten och dansen, var det äntligen skönt att få lägga sig efter en lång dag.

Lördag 25/8

Lördag morgon var vi alla lite trötta efter den långa resan och sena dansen. Men väl uppe efter dusch och frukost var vi redo att börja dagen igen. Vi åkte i gemensam karavan med våra bussar till hamnen i Docksta. Där skulle vi ta skärgårdsbåten M/S Ulvön till Ulvön. Vädret var åter på våran sida. Färden över var sagolik med storslagen natur, kunde inte vara bättre förutsättningar. Vid framkomsten blev det åter lite dividerande om maten som vi skulle äta, det var beställt skärgårdsbuffé, men tydligen så hade det blivit fel på beställningarna. Vi beslutade oss för att vänta med maten och istället fick vi en guidad genomgång av en entusiastisk kvinna som var insatt i Ulvöns historia, hon var duktig. Hon berättade att det kom hit fiskare från Gävletrakten och fiskade, de kom tidigt på våren och åkte sent på hösten. Ulvön var också känt för sin surströmmingstillverkning, vilket fortfarande sätter sin prägel på ön, genom sin karakteristiska doft.

Efter den här guidade genomgången fick vi själva gå runt och utforska ön och dess omgivning med små pittoreska stugor och fiskebodar. Själv var jag och ett par andra uppe på högsta toppen och hade en fantastisk utsikt över ön och dess omgivande vatten.

Därefter åt vi lunch, tyvärr var strömmingen och potatismoset slut så det fick bli carré kotlett i stället.

Det äldsta fiskarkapellet som fortfarande står i sitt ursprungliga skick är från 1622.

Tiden flög fram när det var så intressant, så kl. 15.00 var det så åter samling för vidare färd hem till stugbyn igen. Det hade börjat blåsa upp ordentligt, så hemfärden blev både guppig och blöt, en del av oss som satt på övre däck blev ordentligt duschade.

Väl hemma fick vi byta om och duscha samt vila en stund. Kl.18.30 åkte vi till Näske krog. Där vi åt en alldeles underbar middag, den var hemlagad och mycket god.

Efter middagen ville vissa av oss inte åka hem, utan vi åkte till Kustladan, där vi tidigare varit på dans. Vi drack irish coffe och hade det hur trevligt som helst. De skulle stänga och tydligen väntade de bröllopsgäster som skulle komma så vi begav oss hem till stugbyn igen, trötta men nöjda med dagen.

Söndag 26/8

Till slut var det söndag och sista dagen på vår vistelse på höga kusten, men vi hade mycket skoj innan vi var hemma igen. Vi åkte till det berömda Skuleberget där vi skulle ta linbanan upp till toppen. Vi delade upp oss, en del ville inte åka linbanan utan hittade på andra sysselsättningar. Vi som åkte linbanan fick världens vackraste utsikt över Skuleberget med omnejd. Längst upp på toppen  fanns ett café, där vi åt våfflor med grädde och hjortronsylt, väldigt gott.

Efter att vi hade stärkt oss med detta började vi nedfärden. Vi var några stycken som valde den medelsvåra vägen som var 3,5 km lång, den var fullt tillräcklig. Den lite svårare och brantare vägen var 600m lång, men då passerades både grottan och naturrummet, som lär vara väldigt intressant.

Kl. 13.00 var det så åter samling mot kust och jordbruksmuseet Mannaminne, som består av en salig samling av olika museér. Det fanns bla. Konstmuseum, jordbruksmuseum, teknikhus, ungersk bondgård, kinesisk paviljong, norsk stavkyrka och mycket, mycket annat. Här fanns även utställningar med hantverk, konst och workshop.

På eftermiddagen gick färden vidare mot Bönhamns fiskeläger. Bönhamn ligger i hjärtat av världsarvet Höga kusten, mitt emot Högbondens fyr. Bönhamn är ett gammalt fiskeläge som inte används längre. Det var fiskare från Gävle som på 1600-talet byggde de första husen i bönhamn. Ordet ”böna” kommer av att fiskarna kom hit för att täta sina båtar, ordet böna betyder alltså täta. Idag finns inga yrkesfiskare kvar, utan är istället ett populärt tillhåll för fritidsbåtar. 2000 togs den här kustremsan upp på Unescos världsarvslista.

Efter detta vackra landskap, styrde vi åter resan mot Gävle, med ett kort uppehåll för matrast. Vi var tillbaka i Gävle igen vid halv elva tiden.

Detta var en fantastisk resa och åter tack till alla som gjorde denna resa till ett oförglömligt minne. /Peter