Tillbaka  Gävledragets Anslagstavla.

Ingvar Henricson berättar om:

Kapten Garberg och Korsnäs I

 

Det spelar ingen roll att Korsnäs AB ägde bogserbåten Korsnäs I  i över sextio år. Eller att den byggdes om ca 1950 och ett tag hette Arne. Eller att den sen drog sand och grus åt AB Sand och Grus i Stockholm som Munsö och från 1974 som Harry mudderpråmar på Göta älv. Eller att Uno Lundberg i Västra Frö1unda nu äger den sen några år. For mig är det ända alltid Rikards båt.

 

Rikard Garberg var befälhavare på Korsnäs I längre än någon annan. Från 1895 till 1925 bogserade han timmer och pråmar och bröt också is med Korsnäs I. När kapten Garberg bogserat färdigt för dagen kunde man om vintrarna hitta honom lekande valross bland isflaken runt båten. Trots många Kap Horn-rundningar med snöstormar och isberg, eller kanske just därför, hade han fått smak for vinterbad.  Han hade gått till sjöss när han var femton år och seglat i tjugofem innan han blev skeppare på Korsnäs I för att stanna hemma hos Elvira och ungarna.

 

Rikard Garberg var i 30 år skeppare på "Korsnäs 1".

 

Ända sedan en Kap Horn-rundning med skeppet Atlantic 1891 1evde han sitt liv på övertid. Då hade en väldig brottsjö slagit honom medvetslös och vräkt honom till hälften överbord. Han hade hängt kvar i en repända.

 

Under första världskriget, när Östersjön skvalpade av minor och ubåtar, gick han en gång ända till Gotland med "Ettan" och släpade hem kalksten i en pråm. "Mina rätt förut!" gastade styrman åt sin sovande skeppare. Rikard kom snabbt ur slafen, svingade tubkikaren och lyckades sikta dödsfaran: en mina av märket Pellerin. Gudskelov, en margarinlåda.

 

Rikard Garberg konkurrerade också med stans bogserbåtar om att dra ångare och segelfartyg i hamnen. Det kunde allt bli lite halsbrytande  emellanåt. Minns Calle Alm, som var lotslärling på den tiden. Fartygsbogsering ar något helt annat än att dra pråmsläp. Allt händer sa fort när man bogserar fartyg och kapten Garberg var en man med kort stubin. Som ung styrman på skeppet Atlantic  hade han överraskat till och med sig själv med att skjuta skarpa skott på  däck. Pråmbogseringens hemligheter kände han väl. Det gäller att veta nar man ska stå på ut i öppen sjö och när man ska söka skydd för vinden. En gång utanför Gräsö i svarta natten råkade  Rikard och "Ettan" med ett trehundra meter långt pråmsläp ut för storm från nordost. Han valde att gå in i den trånga Kallbodaviken som var full av fartyg. Det kunde blivit en massaker på träskutor. Han klarade det näst intill perfekt, rena cirkusnumret,  klippte bara en enda klyvarbom.

 

Det var nog vid ombyggnaden ca 1950 som ångmaskinen byttes mot en dieselmotor.  I Sveriges skeppslista 1963 står att Munsö ex Arne är 300 hästkrafter stark.  Namnet Korsnäs 1 känner listan inte till.  I alla de Sveriges skeppslistor jag sett uppges fel byggår, 1889.

 

Korsnäs I var byggd på Brynäs varv och sjösattes den 7 maj 1887. Förutom i bogserbåten hade Korsnäsbolaget samtidigt investerat i en stor ångsåg vid sjön Runn. Förmodligen hade bolaget också börjat planera flytten av brädgårdar och hyvleri  från det sotiga Brynäs ut till Bomhusudden.

Ingvar Henricson

 

Ur Från Gästrikland 1985

Gävles små ångbåtar av Ingvar Henricson

-------------------------------------

Gå till Gävledragets Startsida  

Senast uppdaterad:  2009-10-27

Tillbaka  Gävledragets Anslagstavla.