I mitten av 1700-talet levde i Hamburg en man vid namn
Friedrich Jacob Rettig. Dennes yngste son, Steffen Cerillius Rettig,
född år 1750, är stamfader till större delen av de i Sverige och sedermera i
Finland förekommande medlemmarna av familjen Rettig. År 1898 adlades i Finland
en gren av familjen under namnet von Rettig.
Steffen Cerillius ägnade sig tidigt åt tobaksbranschen och
förvärvade med tiden en ansenlig förmögenhet. Omkring år 1791 bosatte han sig i
Karlskrona och grundlade där en större tobaksfabrik. Han visade sitt allmänna
intresse genom att till olika ändamål donera avsevärda belopp, i nuvarande
penningvärde uppskattade till minst 300.000 kr.
En son till Steffen Cerillius Rettig var Per Christian (1788-1862). Efter slutad skolgång erhöll Per Christian av sin far en grundlig
utbildning i tobaksbranschen. Enligt uppgift skulle den gamle Steffen Cerillius
inte bara ha varit i besittning av många fina snusrecept utan även ha ägt
kännedom om den då nya konsten att tillverka cigarrer.
1809 var kvällen
sen och det var (enligt hörsägen) kolsvart i gränderna när
kapten Brelin från Gävle med
raska steg återvände till Surrey Commercial Docks. Han hade varit i London förr
och han hade inga problem att hitta tillbaka till sitt fartyg Union som låg
förtöjd vid kajen på Themsens södra sida.
Just som han
skulle gå ombord hörde han larm och skrik från en av hamnkrogarna. Carl Brelin
var 36 år, stor och stark - men han tvekade kanske någon sekund innan han rusade
in i lokalen. Därinne fick han se en välklädd ung man med blodig näsa och
panikslagen blick, omringad av rusiga hamnbusar. När männen åter gick till
attack kastade sig Brelin in i handlingen och på något sätt lyckades han rädda
ynglingen ur den besvärliga situationen och han bar eller släpade honom ombord
på sitt skepp.
Det visade sig
att den misshandlade mannen var en 21-årig svensk som hette
Pehr Christian Rettig (1788-1862) och han
kom från Karlskrona där
hans far ägde en tobaksfabrik.
(mer
om
honom finns här).
Pehr Christian berättade att han hade en grundlig utbildning i tobaksbranschen
och att han skickats till London för att förkovra sig "i språk och
världserfarenhet". Han berättade också att han hade recept på en alldeles ny
tobaksblandning som skulle slå världen med häpnad. Carl Brelin blev
intresserad och kunde nu tänka sig en karriär i land. Han hade lite pengar på
kistbotten och han behövde en pålitlig kompanjon som kunde spinna tobak och nu
hade han hittat den mannen.
Pehr Christian Rettig.
Den unge mannen började tobakstillverkning i
staden vid den just anlagda Södra Strandgatan och det gick så bra, att
han på 1820-talet byggde ett stort hus vid hörnet av Södra Strandgatan och Södra
Kungsgatan. Tillverkningen av cigarrer och snus ägde rum i ett gårdshus fram
till 1890-talet, då hans sonson, John Rettig, lät bygga en stor fabrik, där Stadsbibliotekets
södra del är nu.
Per Christian Rettig ägnade sig även åt annan verksamhet än tobaksfabrikation.
År 1831 förvärvade han Kilafors bruk och blev därmed inrangerad bland Gävleborgs
läns herrar brukspatroner, vilket givetvis gav honom en aktad social ställning.
Även
skeppsbyggeri och rederinäring blev föremål hans hans stora intresse. År 1837
arrenderade han i Gävle det s k Norra varvet på tio års tid för en
arrendesumma av 1.000 riksdaler banko om året, vilket på den tiden var en
avsevärd summa pengar. Tio år senare eller 1847 flyttade han sin
skeppsbyggnadsverksamhet till den del av det södra varvet, som därefter gick
under namn av Rettigska varvet. Efter 40 år nedlades rörelsen, sedan
varvet härjats av en våldsam eldsvåda.
Som en
kuriositet må i detta sammanhang erinras om, att det kvarter, där det
nuvarande museet, vilket tillkommit genom en donation av Johan och Antonie
Rettig, är beläget, benämnes Södra varvet och sålunda nära ansluter sig
till familjen Rettigs traditioner.
Rettigarnas hus
Pehr
Ennes bodde i ett stort och ståtligt hus vid Rådhustorget och Pehr Christian
Rettig ville väl
inte vara sämre, så omkring 1820 lät han bygga sig ett pampigt hus vid Södra
Kungsgatan och Södra Strandgatan, som kom att kallas ”Rettigska palatset”. Rettig
köpte 1812 hela det område, där huset fanns.
Huset som innehöll
en massa rum byggdes på grunden av ett 1600-talshus som ägts av Petter
Strömbäck och som då var en av Gävles rikaste män vid 1700-talets början. (Petter
Strömbäck hette som barn Snifs och fadern var även han en mäktig man men
då modern Anna Israelsdotter Bure avrättades som ”häxa” i samband med
trolldomsrannsakningarna 1675, bytte han till efternamnet Strömbäck, troligen
för att slippa förknippas till de sorgliga händelserna då han själv som 11-åring
var ett av de vittnen bland alla barn som intygade detta. /Lisse-Lotte-Danielson
- Läs
mer om detta här).
I
sin resejournal från en resa i Gästrikland 1828 berättar
Herman Gyllenhaal om ett besök hos Rettigs med ”De utsöktaste viner och
den aldra delicataste kalla pounche”. Man satt 38 personer vid ett enda rakt
bord, så nog fanns det utrymme.
1858
kom den stiliga kronprinsen, sedermera
Karl XV, på besök till Rettigska palatset. Han var ju känd som en
kvinnojägare av stora mått. Undrar hur det gick med det i Gävle. Kronprinsen var
”fröstark” som allmogen ute i bygderna lär ha sagt apropå de måna barn, som hans
erotiska eskapader därstädes medförde.
Rettigska huset 1860.
Rettigska fontänen.
Pehr Christian Rettig.
Per Christian, som
var gift två gånger, hade sex barn i vartdera giftet. Åldersskillnaden mellan
äldsta barnet i första kullen och äldsta barnet i andra giftet var inte mindre
än 35 år. Samhörigheten mellan halvsyskonen blev p.g.a. denna avsevärda
åldersskillnad och även av andra orsaker mycket ringa.
Pehr Christian var första gången gift med Betty Catharina Jäderholm
(1783-1844),
dotter till grosshandlaren Anders Jäderholm i Gävle.
Deras barn:
Pehr Cerelius Rettig, född 1811-08-14 i Gävle; flyttade på faderns uppmaning
till Finland, blev finländsk medborgare och övertog ledningen av tobaksfabriken
i Åbo, vilken efter hans död leddes av brorsonen
Pehr Fredric von Rettig.
Den utvecklades sedan till ett av Finlands mest ansedda industriföretag; †
ogift och barnlös 1871 i Finland. (60 år)
Christian August Rettig, född 1813-01-12 i Gävle.
Carl Anton Rettig, född 1814; brukspatron; † 1896. Carl Anton
Rettig, (son till Peter (Pehr) Christian Rettig, född 1814-07-03 i
Gävle; inskrevs 1832 vid Uppsala Universitet; avlade hovrättsexamen 1835 och var
1837-38 e o elev vid Falu bergsskola; övertog 1845 ledningen av Kilafors
järnbruk, där han senare blev disponent och delägare, från 1874 VD i det
nybildade aktiebolaget; var den förste ordföranden i ortens hushållsgille och
1862-68 ledamot av Gävleborgs läns hushållningssällskaps förvaltningsutskott;
fonderade pengar till fattiga skolbarns beklädnad och till f d anställda;
ledamot av riksdagens borgarstånd 1853-54 och av FK 1867-70; landstingsman för
Gävleborgs län och tillhörde styrelserna för Söderhamns järnvägsab och
Dannemora-Hargs järnvägsab; † 1896-03-07 i Skogs sn. Gift 1:o 1840 med
Petronella Aurora
Westblad
Gustaf Bernhard Rettig, född 1816 i Gävle, † där s å.
Gustaf Thimoteus Rettig, född 1817-03-21 i Gävle, † där 1836. (19 år)
Betty Chatarina Jäderholms grav. 19-årige sonen Gustaf Timoteus grav.
Efter hennes bortgång 1844 gifte han om sig med Lovisa Charlotta Fahnehjelm,
dotter till kaptenen vid Hälsinge regemente Fredrik Wilhelm Fahnehjelm.
Deras barn:
Per Gustaf
Bernhard Rettig, född 1848; lantbrukare; † 1915.
Wilhelm Gotthard
Rettig, född 1849; generalkonsul; † 1910.
Richard Walfrid
Rettig, född 1852; inkasserare; † 1919.
Liksom andra rika män skaffade
Pehr sig ett lantställe; det blev
Persborg
i Valbo. Huset finns kvar i förändrat skick. Han hade en stapelbädd på Norra varvet
men den flyttade han 1847 till Södra varvet,
där den brann ner 1887 och han hade också rederirörelse. 1858 hade Rettigarna
största rederiet i Gävle med åtta stora skepp i oceanfart. En filial till
tobaksfabriken tillkom i Åbo 1845.
Persborg – Pehr
Christian Rettigs lantställe
Ett lantställe nära staden var ett måste under 1800-talet för rika grosshandlare
och fabrikörer. Rettigs lantgård Persborg i Valbo finns på kartan 1832.
På en tavla i Länsmuseet kan man se huset i empire, ladugård, stall, småhus och
det obligatoriska lusthuset. Det nuvarande huset är betydligt större än Rettigs.
Sannolikt är det om ombyggnad.
Av
Per Christians tolv barn blev det blott den yngste sonen i första giftet, Robert Rettig, som
kvarstannade i Gävle. 1862
dog Pehr Christian och efterträddes av sin sonRobert
(1818-1886) som var
grosshandlare, skeppsredare och konsul.
Redan tidigt företog Robert Rettig
vidsträckta resor. Bl.a. besökte han Amerika, vilket på denna tid ansågs som en
enastående upplevelse. Genom detta fick han rik erfarenhet inom köpmansyrket och
blev vid återkomsten till Gävle år 1840 upptagen såsom delägare i faderns affär och efter dennes död övertog han rederiet och tobaksfabriken.
Robert
var en av tillskyndarna och finansiärerna till Korsnäs Sågverks AB, Kopparberg,
Kopp, som bildades 1855; från 1863 ledamot av stadsfullmäktige i Gävle
(ordförande från 1874) och drätselkammarens ordförande 1863-74; var mycket
förmögen och efterlämnade enligt sin bou 2,7 milj kr; † 1886 i Gävle. Hans
intresse och verksamhetslust torde mest ha varit ägnad åt skeppsbyggeriet. Så
gott som varje dag besökte han firmans skeppsvarv, där en livlig rörelse ofta
skedde. Det ena ståtliga skeppet efter det andra löpte där av stapeln och han
ägde på sin tid den största enskilda handelsflottan i vårt land.
Robert byggde till huset söderut
och rörelsen fortsatte att blomstra. Han gifte sig 1841-12-28 i Gävle med
Adelaide Ulrika Corinne Garberg, född 1821-06-01 i Gävle, † där
1892-07-04, dotter till grosshandlaren Anton
Fredrik Garberg och Margareta Gustava Ennes. Medlemmarna av de rika Gävlesläkterna gifte sig ofta med varandra. Hur mycket
var av kärlek och hur mycket av ekonomiska och sociala skäl? Alltnog: genom
giftermålet förvärvade Robert Garbergarnas gamla fina Brynäs
herrgård.
Robert Rettig med hustru bodde år
1880 i 1:a kvarterets östra del, Hel. Tref. Församling där de hade 11pigor och
en kusk. Detta enligt Jan Granboms forskning.
Adelaide Rettig f. Garberg
Då stadsfullmäktigeinstitutionen på
1860-talet infördes, blev Robert Rettig en av dem, som invaldes i den första
uppsättningen representanter i staden. Under de tio år som han fungerade
som drätselkammarens ordförande i Gävle, inträffade även den fruktansvärda brand, som år 1869 lade
stora delar av staden i aska. Det nydaningsarbete, som efter branden åvilade de
kommunala myndigheterna, leddes av Robert Rettig, och den gärning han därunder
utförde kan icke överskattas. Av parets sju barn (5 söner och 2 döttrar) blev
det den andra sonen i ordningen, John Robert, född år 1847, som skulle i
Gävle upptaga sin faders fallande mantel.
Robert
Rettig
Deras barn:
Pehr Fredric
Rettig, adlad von Rettig, (son till Robert Rettig,, född
1843-01-12 i Gävle; delägare i P.C. Rettig & Co i Åbo 1867
och ensam ägare fr o m 1871; kassör i
Folkupplysningssällskapets Åbofilial 1875; stadsfullmäktig i
Åbo 1875-92; kassör i direktionen för folkbiblioteket i
1878, ordförande i direktionen i stads- och folkbiblioteket
1903, då han skänkte ett nytt stadsbibliotek till staden;
ordförande och kassör i bestyrelsen för Åbo stads historiska
museum från grundandet 1891 samt i Sällskapet för utgivande
av bidrag till Åbo stads historia 1885; kommerseråd 1883;
adlad 1898-04-04 och introd på finska riddarhuset s å 26/7
under nr 273; † 1914-10-17 på sin egendom Radelma i Pikis,
begr i Åbo. Gift 1865-05-15 i Stockholm med Maria
Sofia
von Horn, född 1841-03-19 i Stockholm, † 1896-02-20
i Åbo, dotter till kommendörkaptenen Frans Axel Leopold
von Horn (adlig men ej introd) och Maria Charlotta
Lindberg. Sonsonen
Hans von Rettig uppförde
Rettigska palatseti Stockholm.
Barnen Lorentz Leopold von Horn och Maria Sofia
von Horn var barnbarn till
Apotekare Camins Hushållerska Maria Lindberg
som hade 2 barn. Enligt obekräftade rykten var apotekare
Camin far till Maria Lindbergs barn. (se
Camins testamente).
Sonen Anders Lindberg (f. 1813-05-26, d. 1872-06-13)
blev Hovpredikant.
Dottern Maria Charlotta Lindbergvon Horn (f.
1815-04-24, d. 1849-07-25) gifte sig 1836-01-12 med
Frans Axel Leopold von Horn. De fick 5 barn, 3 pojkar
och 2 flickor.
1)
Lorentz Leopold född 1836-11-17, gifte sig 1865-10-02
med
Adelaide Rettig(1845-1920).
5)
Maria Charlotta, född 1849-07-19, gift 1871-10-06 med
August Wilhelm Koch.
Adelaide (Adéle) Rettig, född 1845-09-27 i Gävle, † 1920
på Skeppsholmen, Stockholm. Gift 1865-11-09 i Gävle med
kommendörkaptenen Lorentz Leopold
von Horn (adlig men ej introd), född (1836/1863?), † 1892.
Johan "John" Robert Rettig, född 1847; utbildades i
Tyskland, Frankrike och England; arbetade 1866-70 i
familjeföretaget i Åbo; blev 1872 delägare och efter faderns
död 1886 ensam innehavare av firman P.C. Rettig & Co i
Gävle, vars tobaksrörelse kraftigt utvecklades därefter; VD
i Gävle-Ockelbo järnväg 1882-1907 och liksom fadern
engagerad i Korsnäs sågverks AB; ledamot av stadsfullmäktige
i Gävle, där han från 1887 - efter faderns död - var
ordförande; † barnlös 1907. Gift 1872-01-30 med Antonie
Wilhelmina Augusta
von Eckermann, född 1846-08-09 på Edeby, Ripsa sn, †
1933 i Stockholm, dotter till Anton Ture Fredrik
von Eckermann och grevinnan Ulrika Eleonora Amalia
Lewenhaupt. Efter makens död blev hon ensam innehavare
av P.C. Rettig & Co i Gävle, fram till 1915, då företaget
gick upp i Svenska tobaksmonopolet efter att ha ärvts inom
släkten i 106 år. Genom testamente 1932 donerade hon
avsevärda belopp till olika institutioner i Gävle, bl a 1,4
milj kr till stiftelsen John och Antonie Rettigs museifonder
till Gävle stad, något som möjliggjorde uppförandet av Gävle
museum, invigt 1940. Antonie Rettig kallades "Gävles okrönta
drottning". Till skillnad från sin far Robert Rettig
som hade 11 pigor och 1 kusk hade Johan Robert bara 2 pigor
och 1 dräng enligt Jan Granboms forskning från 1880. De
bodde då i 1a kvarterets östra del, Hel. Tref. Församling.
Carl Wilhelm Rettig, född 1849; godsägare.
Axel
August Rettig, född 1851 i Gävle, † ogift och barnlös 1868 i
Schweiz.
Gustaf Hjalmar Rettig, född 1856; vice häradshövding,
kansliråd.
Märkligt att inte 13-åriga Lulli har registrerats!
Efter branden 1869 upplät hustrun Adelaide Rettig rum i Palatset och i
Brynäs herrgård till de husvilla. Rettigs beredde också plats till Apoteket
Nordstjernan och
Eckhoffs kontor i ”Palatset” tills de hittade nya lokaler.
Makarna drabbades av en svår sorg då deras dotter Lulli dog 19/4 1873,
endast 13 år gammal. Till minne av henne donerade de pengar till ”Lulli Rettigs
barnhem för vanvårdade barn”, vanligen kallat Rettigska
barnhemmet.
13-åriga Lulli.
Robert, Adelaide och Lullis gravstenar.
Det spökar på Brynäs.
Ursprungligen tycks tanken hos donatorerna ha varit att upprätta ett barnhem för
flickor men denna plan ändrades till att endast gälla pojkar. Det byggdes på den s k
Strömsborgsvreten, invigdes 1886 och
användes som barnhem till 1955.
Barnhemmet
ritades av Hedin och fanns från 1886 till 1960 där konserthuset är nu.
Eftersom sonen Axel gick bort 1881 under en utländsk resa, endast 17 år
gammal, kallades stiftelsen därefter Axel och Lulli Rettigs barnhem.
Konsul Rettig skapade även ”Axel Rettigs fond” till minne av sonen.
På 1940-talet fanns 18 pojkar i hemmet. Huset var byggt i tre våningar med ett
högt torn på mitten i ett slags fornnordisk stil i fråga om takkuporna och taket
på en utbyggnad.
Huset med sitt karakteristiska torn revs omkring 1960 för att bereda plats för
badhuset. Släkten Rettig donerade mycket pengar
till välgörande ändamål. Det var kutym under 1800-talet bland rika Gävlebor.
Rettigska
barnhemmet.
Brynäs herrgård
I Herrgårdshagen på Brynas fanns till 1963 en stor, vacker herrgårdsbyggnad, som
under 1700-talet ägts av släkten Ennes, men 1797 kom egendomen i redaren
och segelduksfabrikanten Carl Anton Garbergs ägo. Hans sonson Axel
ägde Brynäs till 1859, då hans svåger Robert Rettig, gift med Adelaide Garberg,
löste in egendomen.
Under åren 1815-1816 hade huset byggts på med två våningar och fick samma
utseende som Pehr Ennes´ Lerviks
herrgård, dvs det var byggt i
sengustaviansk stil. Det fanns flera hus: lusthus nära dammen där det spelades
musik, ladugård, stall svingård, arrendatorns hus, kuskens hus nära Bomhusvägen
osv och en sjöbod med brygga nere vid Brynäsudden. Dessutom fanns från 1825
förutom lusthuset ett ”observatorietempel” där man kunde sitta och meditera.
Säkerligen var det byggt i tidens antikiserande stil. Under senare tid pumpades
vatten upp till herrgården från en pump med vindkraft.
Trädgården var mycket vacker med trädalléer, statyn Flora, och damm med svanar.
Det är dammen som tidigare fanns där (under forntiden brya ”vattenhåll” etc, som
gett Brynäs namnet). Dammen torrlades på 1970-talet. 1998 fanns en husgrund med
källare efter ett litet hus kvar, prydnadsbuskar, två alléer med lindar, almar
och lönnar varav den ena går förbi Herrgårdshagen och rakt ner till Villa Rettig,
där båthuset fanns jämte ett boningshus, som syns på en litografi från 1840 och
som sedermera byggdes om. Liljor är ett annat minne från storhetstidens vackra
trädgård. Det finns rester av ett värn eller skyttegrav från Första
världskrigets tid i parken.
Det inre var magnifikt. Salongen med franska tapeter målade med landskap, långa
soffor klädda i gult och blått, högt golvur, taffelpiano, stolar och taburetter
i empirestil finns i Länsmuseet. Det fanns porfyrurnor och ljuskronor.
Jordbruket drevs in på 1900-talet. 1917 sålde fru Rettig herrgården till
skeppsredaren Erik Brodin och ”AB Brynäs gård” köpte den av honom 1921.
Från ca 1924 till 1937 bodde den engelske konsuln och köpmannen Robert
Carrick i herrgården och slutligen förvärvade Gävle stad gården 1936. Från
ca 1938 till 1940-talets slut hyrde en major Martin Lundvik huset. Sedan
följde en lång tids förfall tills det revs 1963.
När
Robert dog 1886 taxerades hans kvarlåtenskap till 2,7 miljoner, en jättesumma på
den tiden.
Efter
Roberts död tillträdde
hans son John (1847-1907),
som skulle bli den siste ”tobakskungen” i Gävle. Se även...
John,
blev liksom fadern, ordförande i stadsfullmäktige och var spansk vicekonsul. Den
stora industri- och lantbruksutställningen i Gävle år 1901 var i stort sett ett
verk, som genom hans energi och organisationstalanger leddes till ett lyckligt
resultat. På initiativ av John Rettig och på hans bekostnad utgavs till
utställningen lektor Oskar Fyhrvalls bekanta arbete "Bidrag till Gefle
stads historia", vilket innehåller värdefulla uppgifter om stadens
uppkomst och öden under gångna århundraden.
Han
gifte sig med Antonie von Eckerman
(f. 1846 i Ripsa i Södermanland- d.1933),
men de fick inga barn. Firman nådde nu sin höjdpunkt och Johan moderniserade
maskinerna i den nya fabriken.
Konsul
John Rettig har gått till historien som en hård och oförsonlig kapitalist.
Produktionen vid fabriken ökade oavbrutet och man lanserade ständigt nya
cigarrmärken med exotiska namn. 1893 började Rettigs tillverka turkiska
cigaretter och två år senare installerade man landets modernaste cigarettmaskin.
Exempel på olika cigarrmärken.
Men man
betalade de lägsta lönerna inom hela den svenska tobaksindustrin och hade
tyska förmän som upprätthöll disciplinen på ett sätt som väckte uppseende
även på den tiden. De flesta som anställdes var barn, flickor i
tolv-trettonårsåldern. Ja, ibland ännu yngre. 1898 fick en nyanställd flicka
3:60 i veckan för 59 timmars arbete, men det blev ofta ännu mindre i
lönekuvertet, eftersom företaget gjorde löneavdrag för minsta förseelse.
Till och med ett skratt eller ett leende kunde kosta pengar om man
arbetade hos Rettig & Co.
Så här
berättade en av de anställda i en hemlig rapport till tobaksarbetarnas
fackförbund någon gång i slutet av 1800-talet: "Vid ett bord sitta åtta
cigarettarbeterskor. Av en eller annan anledning har två av dessa kommit att
skratta. Genast pliktfälldes dessa. Men icke nog härmed ty när de övriga sex
inte kunde säga varför de två skrattade så pliktfälldes även dessa. En gång höll
en flicka på att tappa några formar i golvet. En annan kom tillstädes och
hjälpte henne så att detta icke inträffade. En tredje kom händelsevis att åse
det hela och alla tre pliktfälldes."
Samtidigt levde John
Rettig och hans hustru Antonie i ofattbar lyx. I Gävle ägde de Rettigska
palatset, Brynäs herrgård och den vackra Villa Rettig ute på Brynäsudden
samtidigt som de hade en paradvåning i Stockholm där de ordnade påkostade
tillställningar.
Liksom sin far satt
John Rettig i riksdagen under många år och han var nära att bli
finansminister när hans gode vän Christian Lundeberg
från Forsbacka bildade regering 1905 (Läs
om vännerna familjen Lundeberg). Konsul Rettig avled två år senare
och på 1910-talet övertogs det hundraåriga familjeföretaget av statliga
Tobaksmonopolet. Idag är makarna Rettig kanske mest ihågkomna i sin hemstad
för den donation som resulterade i
Länsmuseet Gävleborg.
På en litografi från 1840 ser man ett mindre hus ute vid Brynäsudden. På
1890-talet lät John Rettig bygga ett hus med tre våningar, torn och spiror. Det
är oklart om det är det gamla huset som byggdes om. Han ordnade stora fester där
med kulmen 1901, då den stora Industriutställningen på Nynäs ägde rum.
Det fanns flera hus. Där åkermarken slutar och lövskogen tar vid i våra dagar
fanns ett staket med en grind och en vaktstuga. Till vänster om den låg
trädgårdsmästare Alfred Anderssons villa. Hans dotter berättade att
fadern anställdes 1910 med en lön av 100 kr i månaden. I sitt testamente gav fru
Rettig honom 2.000 kr och rätt att tillgodogöra sig avkastningen av trädgården.
Han odlade blommor och sålde. Därför kallades han ”Asterkungen”. Han bodde kvar
i sitt hus till 1937.
Det finns fortfarande en stensockel kvar på vägen mot udden där det stod en stor
gjutjärnsurna med blommor i och det var en stor plantering nedanför den. Längre
upp mot villan, öster om vägen, fanns kuskens hus med stall för fyra hästar och
vagnslider. Han lärde upp sig till chaufför på 1910-talet.
Villan hade verandan mot sjösidan och där fanns en sandplan där det spelades
musik vid konsul Rettigs fester.
John och Antonie Rettig bodde inte i Brynäs herrgård från 1890-talet utan hyrde
ut den. I stället valde de villan som sitt favorittillhåll då de inte bodde i
”Palatset” nere i staden.
I villa Rettig dog John
Rettig hastigt 1907 i badkaret. Det lär finnas i Länsmuseet.
(Jan
Sterners bok 2000 år i *Gävlebygden, sid 182).
Antonie Rettig född von Eckerman.
Fabriken
Stadsarkitekt Hedin ritade Rettigs tobaksfabrik, som uppfördes 1896 i fyra
våningar med ett konstfullt format tak, som hade takkupor med överbyggnad i
renässansstil. När tobaksmonopolet tog över tillverkningen blev byggnaden
textilfabrik åt bröderna Bellander, som bl a tillverkade ”Björnkläder”,
som var arbetskläder, till fram på 1950-talet.
Tobaksfabriken.
Efter makens
död
skötte
Antonie firman tills Tobaksmonopolet
tog över det hela 1914. 1920 flyttades tobakstillverkningen till en fabrik i Södertull och
Palatset blev hyreshus med en tobaksaffär i bottenvåningen med Gävles första
tobaksautomat.
När
Antonie Rettig sålt tobaksfabriken till Tobaksmonopolet 1914 flyttade hon
till Stockholm och bodde
i en våning nära Humlegården och ibland på Sparreholm i Sörmland. Vid sina besök i Gävle
bodde hon ute i Villa Rettig vid
Brynäsudden.
--------------------
Makarna Rettig donerade en mängd pengar till olika fonder för
sociala ändamål. Fru Rettig donerade dessutom året före sin död 1933 vid 87 års
ålder 1.400.000 kr till byggande av Museet, inköpsfond och förvaltningsfond,
Villa Rettig och målningar, konstföremål och möbler i sin Stockholmsvåning och i
Villa Rettig. Dessutom donerade hon sina tre fastigheter på det blivande museets
tomt och förskrev att staden skulle förvärva två fastigheter och upplåta marken
till museiområdet ”för att museibyggnaden må få ett fritt läge”. Därför revs bl
a den s k ”Borgmästargården” vid Södra Strandgatan och Spinnhuset
från 1600-talet. Det var 1940. Museibyggnaden var så gott som klar före 1939 års
utgång.
På somrarna kom hon ända in på 1930-talet åkande i landå dragen av två
hästar till Villan. (en landå är en fyrhjulig vagn med dörr på mitten och fram-
och baktill suffletter, som kunde fällas upp eller ner). Om hon såg några barn
på Brynäsgatan bad hon kusken stanna och hon gav dem då pengar och godis.
Vistelsen i Villan var oftast en månad lång. Det fanns fyra tjänare som bodde i
det stora tornet. Gäster i Villan var t ex borgmästare Berggren, direktör
Erik Kronbergsom bodde i Engeltofta samt konsul Flensburg.
Varje sommar bjöd hon ut pojkarna från Rettigska barnhemmet, som låg där
konserthuset är nu, till saftkalas i trädgården.
Trådgårdsmästarens dotter berättade att ”Konsulinnan” (fru Rettig) var mycket
vidskeplig av sig och var övertygad om att maken gick igen, hon gjorde sig av
med en silverkedja, för den förde olycka med sig osv. (Det sägs att det spökade
vid Brynäs herrgård. Var det månne konsuln som gick igen?). Hon testamenterade
mycket pengar till välgörande ändamål, t ex Gefle Barnkrubba men kunde
vara ”småsnål”.
1917 hände något dramatiskt i Villan. Tre tjuvar gjorde inbrott men upptäcktes
av trädgårdsmästaren, som larmade polisen, men innan den anlände brottades han
med en av tjuvarna, som var beväpnad. När poliserna kom uppstod skottväxling.
Två av tjuvarna gömde sig i villan, en av dem bakom ett skåp, men de infångades.
Den tredje flydde i båten som de kommit i. Andersson fick 100 kr som belöning av
fru Rettig för sitt modiga ingripande.
Ut till vattnet förde en pir och där fanns båtbrygga, båthus och badhus. 1912
var konsulinnan hygglig och lät Brynäs IF använda en äng nära villan som
träningsplan för fotboll, den s k ”Villaplanen”.
Villa Rettigs interiör
Fru Rettig lät ge ut ett album med bilder av sin kära villa och gav ett exemplar
till trädgårdsmästarparet.
Villan innehöll ett tiotal rum med träsnidade, praktfullt smyckade tak och på
väggarna boaseringar (panel, brädfodring), tapeter av siden och gyllenläder och
stora kakelugnar. Trappräcken, dörrar och dörrfoder var utsöka exempel på
konsthantverk i trä.
I trapphuset hängde målningarna tätt. De flesta finns nu på Länsmuseet eller
deponerade t ex på Vasaskolan.
Möblerna i lilla och stora matsalen som låg i fil var barock eller nybarock med
stora barockskåp. En salong med skrivbord och konsulns rum med djurhuvuden och
värjor för att markera rummets maskulina prägel var lite ”övermöblerad” i tidens
smak och hade stora draperier samt på 1890-talet moderna möbler med munkstol och
fransar på fåtöljerna.
------------------------------------
1961 revs det unika huset "Rettigska palatset" som låg vid den södra delen av Stadsbiblioteket.
Rettigska huset vid rivningen 1961.
När
det magnifika trähuset revs under ”Södersaneringen” år 1961 kom de massiva
tunnvalven i källaren fram med metertjocka murar av natursten med rundbågade
fönster och portar och barocktrappa från 1600-talet. Valven var före rivningen
nästan helt intakta och oskadade frånsett någon enstaka sättningsspricka.
Salongen, som tidigare fanns på Länsmuseet men togs bort därifrån på 1990-talet
varvid möblerna magasinerades, hade en ljusare prägel än de andra rummen med
gustavianska stolar, soffa och bord samt rokokobyrå. Konsulinnans sovrum hade en
blandning av olika möbelstilar, mest gustavianskt. Sammantaget gav inredningen
intryck av en finare herrgård. Vilken skärande kontrast till arbetarnas bostäder
på Brynäs med ”fyrspisrum” och trångboddhet!
Efter fru Rettigs död förföll
villan, underhölls inte och tjänade olika ändamål, den var t ex
snickeriverkstad. Slutligen brändes den ner av brandkåren i slutet av
1960-talet.
Det kan ju tyckas lite märkligt, att Rettigs som gjorde Gävle så stora tjänster,
fick alla sina kulturhistoriskt värdefulla hus i Gävle utplånade, ett av rummen
i Länsmuseet borttaget och gravstenarna på kyrkogården dåligt underhållna,
särskilt Lullis.
Konsul
Rettig tycks ha gått till historien som en hård och oförsonlig kapitalist
skriverUlf I Nilsson i sin bok "Gävle på 1800-talet", sid 118.
Kanske detta är litet av förklaringen? Å andra sidan skriver Ulf i samma
bok på sid 188, att John Rettig ville att arbetarna skulle få bättre bostäder.
Fast detta behöver kanske inte motsäga varandra.
Fick en förfrågan från en besökare på denna site om jag kunde
berätta vad denna medalj föreställde.
Rettigs medalj. Troligen skapad som ett hundraårsminne. Det står 1809 - 1909 på
asken.
KÄLLOR:
Jan Sterners bok "Tvåtusen år i Gävlebygden",
(En oerhört intressant bok - Köp den)
samt Gefle Dagblads utmärkta
"Gävle från a - ö"
Ulf Ivar Nilssons bok "GÄVLE - på
1800-talet". (Även den en mycket, mycket bra bok,
både informativ och lättläst - Köp även den).
Detta är helt opartiska rekommendationer utan några som helst vinstintressen. Vi
har mycket duktiga författare här i Gävle som bör framhävas på alla sätt.