Senast uppdaterad:
2012-04-25
GÄVLE
UNDER 1800-TALET
Källor: Jan Sterners bok "Tvåtusen år i Gävlebygden",
(En oerhört intressant bok - Köp den)
samt Gefle Dagblads utmärkta
"Gävle från a - ö"
Bilder har hämtats från Ulf Ivar Nilssons bok "GÄVLE - på
1800-talet". (Även den en mycket, mycket bra bok,
både informativ och lättläst - Köp även den).
Detta är helt opartiska rekommendationer utan några som helst vinstintressen. Vi
har mycket duktiga författare här i Gävle som bör framhävas på alla sätt.
Denna klickbara länk vänder sig enbart till
ungdomar!
Utvalda delar från författaren och historikern Peter Englunds webbsida.
Om stank och smuts på 1800-talet
(Utdrag ur Peter Englunds essä).
I 1800-talets borgerliga kultur ingick det en mani för renlighet och en
ej förut skådad känslighet för stank och dålig lukt. Borgarnas hem var
extremt väl vädrade - betydligt bättre än nya hus i dag -, de avskydde
rök från tobak inomhus och kände sånt äckel inför matos att köken lades
så avsides som möjligt, trots att det var i hög grad opraktiskt.
För första gången sedan medeltiden skapades det också särskilda rum där
människorna kunde tvaga sina smutsiga kroppar.
När badrummen i borgarnas hem framemot slutet av 1800-talet fick låsbara
dörrar var det ännu en yttring av den borgerliga kulturens skräck för
otäcka utsöndringar, ännu en sten i den mur av blygsel och skam som
rests runt individen och hennes kropp. För även om de lägre skikten i
samhället inte på länge skulle dela borgarnas stora skräck för stanken
var det bara en fråga om tid.
I början av
1800-talet var Gävle redan en gammal stad med privilegier från medeltiden och
rötter som slingrade sig ner mot den grå forntiden men Gävle var samtidigt en ny
stad. 1776 hade en våldsam eldsvåda lagt fler än hundra gårdar i ruiner och hela
den norra delen hade återuppbyggts efter nya idéer.
Detta sekel är det mest
lyckosamma i Gävles historia med stora framgångar på flera områden. En av
förutsättningarna för detta är den fredsperiod som inleddes 1814, men
åren fram till det årtalet innebar två krig, som drabbade Sverige. Omkring 1850
startade industrialiseringen i vår stad och utvecklades med två centra:
metallindustrin på Brynäs och textilfabrik mm i Stigslund/Strömsbro. Garveri-
och läderfabriker (Matton m fl), bryggerier, Rettigs tobaksfabrik och så vidare
startade.
Sedan lång
tid tillbaka var hela Gävle instängt bakom ett staket. Alla som skulle in till
staden - eller ut därifrån - måste passera någon av tullportarna där myndiga
tjänstemän höll ett vakande öga över folk och fä, järnforor och hölass, säckar
och tunnor.
Varvsindustrin
som inlett sin storhetstid på 1700-talet växte ytterligare och nådde sin klimax
kring 1840-1970. Segelsjöfarten blomstrade. Omkring 1980 var Gävle en av
landets främsta industri- och handelsstäder.
KRIGEN 1808-1809 OCH 1814
Seklet började inte bra för
Gävle, för krigets gissel hemsökte Sverige. Det dröjde dock från 1790 till 1808
innan det var dags för krig, denna gång mellan Sverige och
Ryssland
som överfallit
Finland.
Detta land hörde som bekant till Sverige. Kriget slutade olyckligt för oss.
Finland måste överlåtas till ryssarna.
Naturligtvis berördes Gävle i hög
grad av kriget. Soldater samlades för utbildning i staden från maj till mitten
augusti 1808. Den 16 augusti seglade en transportflotta med trupper iväg från
Gävle men vädrets makter var på uselt humör, så man fick ankra upp vid
Engesberg,
men den 20 kunde man avsegla till Finland och landsteg där den 28 augusti.
Hälsinge regemente förlorade 24
döda och 80 man sårades vid ett segerrikt slag vid
Lappfjärd
nära Kristinestad och Kaskö på västkusten, men i september fick svenskarna slå
till reträtt. Ett annat slag stod vid
Oravais
nordost om Vasa och det blev nederlag, 54 man ur regementet stupade och 30-40 av
120 sårade avled senare. Reträtten hem gick runt
Bottenviken.
Gävle lantvärnsbataljon förlorade 18 man i kriget.
Mellan 15 och 23 september
anlände till Gävle närmare 6000 man för att transporteras till Finland och
förstärka den finska armén, som var hårt trängd av ryssarna. Nu följde en rad
katastrofala olyckor redan innan trupperna kommit fram till slagfälten. När
båtarna kom ut på havet blev det storm. Åtta fartyg gick under utanför Kaskö
och de andra sökte sig tillbaka, en del till
Öregrund,
men briggen
Margareta
seglade mot Gävle. Utanför
Limön
rände hon på Kalkstgensgrund, 71 man räddade sig, men de flesta av soldaterna
var inte simkunniga, så 92
grenadjärer
från Östergötland samt besättningen försvann i djupet. De som återfanns
begravdes på Limön. Det var sammanlagt cirka 100 man. 1916 restes en
minnessten
över dem på öns norra del, som heter Oxharen.
Minnesstenen.
De som sökt nödhamn i Öregrund
ankrade i hamnen i Gävle den 12 oktober. Oturen fortsatte: chefsfartyget var
skadat av stormen och sjönk strax innan det skulle förtöjas och sedan började
fyrahundra soldater bli sjuka. Det var
dysenteri, även kallad rödsot, som slagit till. Sjukdomen yttrar
sig som inflammation av tjocktarmen med djupa blödande sår. De sjukas avföring
blir blodig, därav namnet rödsot. (Sot betyder sjukdom på den tiden, jfr
lungsot).
De sjuka togs in på
sjukhuset på Öster (det låg nära servicehuset Sofia Magdalena i våra
dagar). Läkare på lasarettet var från 1807
Immanuel Nobel, farfar till Alfred Nobel. Det egentliga lasarettet var
inrymt i en liten träbyggnad på samma tomt som vårdinrättningen Sofia Magdalena
men trots att det kallades för länssjukhus och hade hela Gästrikland,
Hälsingland och Härjedalen som upptagningsområde fanns där från början bara fem
vårdplatser och dessa fick bara användas till människor som ansågs ha möjlighet
att bli friska. De fick inte användas till "obotliga uslingar".
Sedan lasarettsdirektionen 1820
köpt in en av granngårdarna kunde man ta emot 36 patienter. Tomten på Öster var
dock
sumpig och vattensjuk och med
tiden sjönk hela träbyggnaden så att sjukhusets nedre våning till hälften låg
under gatunivån.
Platserna räckte inte till,
särskilt som många Gävlebor smittades, utan tredje våningen i Rådhuset
fick göras om till vårdavdelning. 200 soldater och ganska många stadsbor avled
av sjukdomen.
Rådhus fick också fungera som vårdavdelning.
Även arbetshuset
(fattighuset) och Gymnasiet vid kyrkan fick tas i anspråk som
provisoriska sjukhus.
Fattighus
Ny skolbyggnad invigdes 1671 strax sydost om kyrkan
innehållande Trivialskola och
gymnasium.
Epidemisjukhuset på Öster invigdes på Öster 1872 och kunde ta
emot sextio patienter.
Sammanlagt kostade kriget 1.200 gävleborgare
livet. Av dem tvåhundra av dysenteri och cirka 1000 av "fältsjukan" (tyfys
och andra infektioner).
I november 1809 efter det förödande krigets
slut kom en bataljon finska trupper till Gävle och inkvarterades här till 1
januari 1810, då den berömde
general von Döbeln,
hjälte från kriget och odödliggjord genom
Runebergs
epos Fänrik Ståls
sägner, till staden och charmade alla, inte minst damerna, med sitt
chevalereska sätt och stiliga yttre. Det ordnades bal för honom troligen i
Rådhuset.
Bland de officerare som
Pehr Ennes utövade
värdskap för var den 52-årige
översten
Anders Fredrik Skjöldebrand, som friade till Ennes´ 17-åriga dotter
Charlotte och de gifte sig 1811 och firade detta på
Lerviks herrgård.
Översten for förklädd från Gävle till Stockholm och var en av ledarna av den
komplott, som avsatte den oduglige
kung Gustaf IV Adolf
1809. Till hans syndaregister räknades väl, att Finland förlorades till
Ryssland.
Se Charlotte och Anders
Fredrik Skjöldebrand.
Pehr Ennes
Det fanns ett stort hot mot Gävle på
sommaren 1809. Ryssarna stod på andra sidan havet på
Åland och hade ockuperat
norra Sverige ner till Umeå,
men fred slöts den 17 september 1809 och Skjöldebrand, som tidigare på året
eskorterat den avsatte kungen i landsflykt till
Schweiz var en av
fredsförhandlarna. Han hade nog ett och annat att berätta för sin blivande
svärfar i Gävle.
Så kommer vi till fälttåget
1814 mot Norge, som då hörde till Danmark.
Hälsinge regemente
deltog i operationerna, men det blev inga hårda strider och endast en soldat
stupade och fyra dog av sjukdomar. Den 15 december tågade regementet in i Gävle
efter en marsch på 75 mil under 36 dagar. Många skådelystna Gävlebor gick ut på
gatorna för att hälsa dem och återseendets glädje var stor trots att fem
soldater var borta. Norge förblev i union med Sverige till 1905. 1814 började
den fredsperiod som ännu varar.
TEKNISKA FRAMSTEG
Järnvägarna
Gefle-Dala Jernväg invigdes 1859. Det gick bara två tåg om dagen i vardera
riktningen. Körtiden var fyra timmar mellan Falun och Gävle. Uppsala-Gefle
Jernväg kom 1874 och 1884 var spårsträckan Gävle - Ockelbo klar.
Omnibussar
1838
började man med hästdragna omnibussar i Stockholm. De hade dörren baktill
och där stod en man som tog upp betalningen. Nyheten kom troligen till Gävle på
1850-talet. Det gick en buss. som kallades "Omnibussen Gefle" från
Stapeltorget (idag vid Nian), och över Rådhustorget som då kallades "Stora
torget". Efter ett uppehåll på 10 min fortsatte man sedan till järnvägsstationen
på Alderholmen. Avgifter var 25 öre.
Hästdragna Omnibussar/Diligenser
Det
fanns också busstrafik från Centrum till
värdshuset Carlsborg vid
nuvarande Gävle sjukhus.
Omnibuss
Värdshuset Carlsborg.
Hjulångare
Hjulångarna Sten Sture och Alex. von Humboldt gick i regelbunden
trafik till Stockholm från järnvägsstationen på Alderholmen. 1863 sköttes
båttrafiken norrut av fyra ångar.
Järnvägsstationen på Stora Holmen/nu Alderholmen.
Cykeln
De
första cyklarna på 1870-talet hade ett jättestort framhjul och ett litet bakhjul
och drevs med trampor på det men det ansågs för farligt att cykla på gatorna. På
1880-talet uppfanns "säkerhetsvelocipeden" med två jämnstora hjul och kedja och
1888 kom metoden med luftfyllda däck. Den kanske förste i Gävle som cyklade på
"säkerhetsvelocipeden" var
Emil Matton 1884, då han var 19 år gammal.
Redan 1891 bildades "Gefle Velociped-Förening".
Teledfonledningar
Telefonledningar
drogs omkring 1830-81, då fyra större och flera mindre tillkom. Gävle var en av
de första städerna att få telefoner, strax efter Stockholm.
Telefontorn.
Vattenledningar
På
1700-talet försåg bl.a. Islandskällan på Söder, nära nuvarande
Stadsbiblioteket, staden med vatten och på 1790-talet fanns
vattenuppfordringsverk vid gavleåns stränder. År 1876 byggdes ett
vattenledningsverk vid Strömsborg (nära Konserthuset) och det pumpade upp åns
vatten till en reservoar på Hemlingbyberget, som fanns kvar. Vattnet var dock
dåligt, det var för varmt på sommaren och grumligt, så det orsakade
magsjukdomar. En nödlösning blev en ledning från Sörby källa vid nuvarande
Vallongatan, men det blev ingen succé, så 1898 uppfördes ett nytt vattenverk vid Sätraåsen, kallat
Helsan, eftersom vattnet ansågs hälsosamt till skillnad
mot åvattnet från Strömsborg. Huset finns kvar.
Gamla Söders fina vattenledning
Islandskällan som namngivare.
FOLKRÖRELSER
Arbetarrörelsen
1862 hade staden 11.600 invånare men antalet röstberättigade var
bara 2.400 som sammanlagt hade 27.326 röster. Rösträtt hette pengar på den
tiden.
Robert Rettig hade 764 röster som exempel.
"Folkets hus"
1897 var
Skarprättargården vid Övre Bergsgatan, senare V. Islandsgatan 8, ett
slags "Folkets hus" (samma hus som Karolina Kjällander växte upp). Från 1918 låg det vid
Norra Strandgatan, granne med Berggrenska gården. Det var f d Strand hotel. 1947
stod det nuvarande Folkets hus klart.
Folkets hus idag.
Dröm blev verklighet!
Här kommer åter en underbar film från 1949 - en
dokumentärfilm om tillblivelsen och framväxten av det nya Folkets Hus
i Gävle som först hade sina lokaler i Dybeckska gården, Sömmerskegården,
Lidmarkska bageriet, Skarprättargården, och Islandsgatan 8 där den store
förkämpen var Olle Danielson.
Avskedsrond i det gamla Folkets Hus. Byggnadskommitten
letar tomt. Gjutning av grunden. Minnesskrin muras in. Flaggning för
taklag. Besök hos vissa industrier i Gävle. Gävle varv, Läkerolfabriken
(Ahlgrens), Gefle Ångväferi, Gevalia rosteriet, Siporexfabriken, Gävle
Manufaktur AB, Folkparken, barnteater, idrott mm.
Vi får även se hamnen, stadsträdgården, Fabian Månsson,
Folkparken och mycket mycket annat, inte minst rullande spårvagnar. Filmens
är av god bildkvalitet och ljud och dess längd är 22 min.
Varsågod - Bara njut och
GLÖM INTE ATT SÄTTA PÅ LJUDET.
SOCIALVÅRD
Tidigare hade Gävle ett
system som innebar att invånarna var indelade i roter och varje rote omfattade
12 husfäder som underhöll en fattig. Understödet enligt 1800 års reform innebar
tilldelning av spannmål och soppa samt nödhjälp. Understödet betraktades från
1806 som återbetalningsskyldigt förskott och den fattiges eventuella
kvarlåtenskap skulle tillfalla fattigvården.
Det egendomliga är att
Kronobränneriet i Strömsbro tillförde fattigvården i Gävle pengar. Supandet
gjorde folk ännu fattigare men samtidigt bidrog det paradoxalt nog till
fattigdomens lindrande.
Fatigvården ägde
två s.k. "fattighus": Arbetshuset vid korsningen av
Arbetshusgatan och Södra Kungsgatan från 1807 - 1882. 1882 byggdes ett nytt
fattighus vid Södertull. Huset finns kvar men kasernen revs ca 1890 efter
att ha varit arbetarbostad från 1882.
Nytt fattighus.
Se den
offentliga fattigvården.
Det skänktes och testamenterades medel till
pensionärshem och som exempel kan nämnas
Louise Eckhoffs Enkehus. Det låg
där Café Artist ligger idag.
(Christine
Louise Eckhoffs änkehus
Ruddammsgatan 22, där Hotel Winn nu ligger, uppfördes på 1840-talet.
Änkehuset instiftades 1839 av Hans Wilhelm Eckhoff. Huset innehöll tio
lägenheter på ett rum och kök för änkor efter handlande, sjökaptener och
"ståndspersonal" i Gävle. Förstördes vid stadsbranden 1869 men uppfördes
igen. Stiftelsen förvaltas av Handelssocieteten.)
Eckhoffs Enkehus.
När det gäller barnavård och barnhem -
klicka på denna länk.
Sjukhus.
Sjukhuset byggdes 1844 vid Västra vägen.
Tidigare låg sjukhuset på Öster. Huset
och den kyrka, Hospitalskyrkan eller Sofia Magdalena kyrka, som var sammanbyggd
med sjukhuset, brann 1869 och var då pensionärshem för änkor. Sjukhuset vid
Västra vägen blev senare långvårdssjukhus och kallades för "Kronikerhem" och
Grapes minne. 1887 kom nämligen det nuvarande sjukhuset på samma plats som
värdshuset Carlsborg tidigare legat
sedan 1800-talets början.
Läs
även om Adolf Grapes son
Anders Grape som föddes i Gävle 1880.
Adolf Grape.
Grapes Minne sjukhem vid Västra
Vägen med trädgård mot Gavleån, öster om den nuvarande skulpturgruppen
Musicerande änglar och Kvarnbrons fäste, revs i början av 1970-talet inför
brobygget.
Huset, av trä i två våningar, ritat av stadsmurmästare C.A. Setterberg,
byggdes som lasarett 1845, utvidgat 1865, och klarade sig i stadsbranden
1869. En egen badinrättning, invigd 1875, ritad av M.A. Spiering, användes
tills Murénska badhuset togs i bruk.
När ett nytt lasarett öppnades 1887 blev det gamla tre år senare sjukhem för
kroniskt sjuka. 1902 donerade Bengt G. Kronbergs änka Augusta 25.000 kronor
och föreslog att sjukhemmet skulle kallas Adolf Grapes sjukhem, vilket blev
styrelsens beslut 1903. När hemmet alltmer blev ett hem för äldre ensamma
kvinnor kallades det från 1926 Adolf Grapes Minne.
Adolf Grape (1844-1900), som tog initiativ till sjukhemmet, var förste
stadsläkare, ledamot av stadsfullmäktige och hälsovårdsnämnden samt
ordförande för Gävle Arbetareinstitut. Se även. Ödman, G: På den tiden.
Grapes minne.
INDUSTRIALISERING
Utvecklingen hade hämmats
av den ekonomiska kris, som
Napoleons krig i början av 1800-talet
medfört och till det kom det ovannämnda
kriget med Ryssland 1808-1809.
Det industriella
genombrottet kom dock tidigare till Gävle än i flera andra städer, vilket delvis
berodde på Per Murén
som var en av grundarna av dels textilfabriken i
Strömsbro, Gefle Manufactur AB och dels
Gefle-Dala Jernväg som
tillkom 1859. Det var även viktigt att sjöfarten var så välutvecklad och på att
bankväsendet var väletablerat i Gävle. Per Muréns staty står nära Museet inte
långt från den plats där
Murénska Badhuset 1907-66.
Gefle Manufaktur AB
Strömsbro, med det kända varumärket Svanen, har spunnit olika bomullsgarner
och vävt flera kvaliteter bomullsväv, till exempel de rutiga skoltyger som i
många år användes i skolornas syslöjd.
Gefle Manufaktur AB grundades 1849 - som ett av Sveriges första bolag enligt
aktiebolagslagen - av grosshandlaren E.D. Engelmark i Stockholm,
Aftonbladets grundare Lars Johan Hjerta och Per Murén, Gävle, som blev
fabrikens förste ledare och behöll den positionen ända fram till 1883. Han
efterträddes av Elam Höglund, som liksom Murén behöll VD-posten i 34 år.
Höglunds efterträdare Gunnar Höglund stannade i 30 år (1918-1948).
Textilfabriker i England var förebilder, ritningar utfördes av William
Fairnbairn Son, Manchester. Byggnadstekniska nyheter som gjutjärnskolonner
kunde göra vävsalarna stora och Gefle Manufaktur blev en föregångare bland
svenska industrilokaler. Vävmästare, väverskor, spinnare och mekaniker till
maskinerna hämtades till en början från England. Detsamma gäller William
Owens, ledaren för såväl bygget som verksamheten vid fabriken, som byggdes
intill kronobränneriet i Strömsbro. Flickbyggningen för ogifta arbeterskor
uppfördes liksom Engelska byggningen för engelska förmän. Fabriken hade stor
produktion och ända upp till 400 anställda.
AB Nitus, senare med namnet Hargs fabriker, i Nyköping övertog aktierna
1948, och vävningen flyttades från Gävle 1956. Driften lades ner 1960, och
ungefär 300 personer blev då utan arbete.
Gefle Manufaktur och märket Svanen (se även Flaggfabriken Svanen) levde dock
vidare och tillverkade vimplar och flaggor ytterligare en tid.
Fabriken blev på 1970-talet industrihotell. Se även Maja Skoglund-Björklund.
Söderberg, S: Förstaden vid Testeboån; Karlström, T: Gävle stadsbild.
Se även Ödman, G: På den tiden.
1862 startade ytterligare
ett textilföretag, Gefle Ångväfveri AB vid Södra Kungsgatan.
E
Sjöström flyttade sedan 1877 sin fabrik till en tomt vid Åkargatan där en ny
fabrik anlades och denna fabrikslokal finns fortfarande kvar.
1874 startade A.
Ferdinand Sjöberg sitt företag Gefle ullspinneri och trikåfabrik
vid Nytorget som Stortorget då kallades. Det sista av husen revs omkring 1970.
Stortorget - Nytorget.
KERAMIK OCH GLAS
Johannis Oest betraktas som den som
startade Gävles utveckling till en framträdande stad för produktion av porslin
och keramik. Redan 1839 fanns en
keramikfabrik vid Gustafsbro, som kallades Johannisfred eller Västra fabriken.
En av de anställda hette Boberg och han lämnade fabriken 1858 och
startade "Södra fabriken" vid Södertull, där fajanskärl, målade kakelugnar mm
tillverkades. Sedermera blev det den berömda porslinsfabriken, som skapade
"Gefle porslin". På 1870-talet fanns förutom Bobergs fabrik "Forssten & Forssells
kakel- och fajansfabrik" vid Gustafsbro enligt adresskalendern 1878.
Bobergs Fajansfabrik AB
porslinsfabriken som
skapade det kända varumärket Bo
Fajans.1873 köpte Erik Boberg de vretar
på Sörby ägor där
Lantmäteriverket nu ligger. Han
kallade området Gröneborg. 1875 var
boningshus och verkstad uppförda och
tillverkning av hushållskärl startades.
Erik Boberg hade börjat i branschen 1839
som anställd vid den så kallade Västra
fabriken i Gustafsbro. 1858 lämnade han
tillsammans med Olof Forssell och Johan
Petter Forsstén företaget för att starta
den fabrik vid Södertull som kallades
Södra fabriken och som skulle utvecklas
till Gefle Porslinsfabrik AB. Men Erik
Boberg valde så småningom att gå sina
egna vägar.
När han avled 1876 drevs verksamheten av
sönerna Johan-Erik och August.
Johan-Erik Boberg, som även var ledamot
av stadsfullmäktige i ett 30-tal år,
avled 1931.
Prydnads- och konstföremål började
tillverkas 1910, men den produktionen
minskade under första världskriget.
1914-1919 byggdes fabriken ut och 1922
ombildades rörelsen till aktiebolag med
familjen Boberg som ägare. 1931 tog
August Bobergs söner John och Gösta över
ledningen.
1952 lämnade John Boberg (1882-1960)
över ledningen av företaget till brodern
Nils, som 1954 efterträddes av Bengt
Nordin. 1957-1961 var åter en medlem av
familjen Boberg, Rolf, VD.
Nya maskiner anskaffades, 1946 och 1950
sattes elektriska tunnelugnar in.
Från 1920-talet var konstnärer knutna
till fabriken, bland andra Gabriel
Burmeister, Allan Ebeling,
Maggie Wibom, Eva Jancke-Björk
Ewald Dahlskog, Maud
Fredin-Fredholm, Berit Ternell och Tom
Wilson. Bo Fajans har deltagit i
utställningar i Sverige och utomlands.
Vid Bobergs nedläggning 1967
tvångsinlöstes tomt och fastigheter av
Gävle kommun, som i sin tur hyrde ut
lokalerna till Steninge. 1972 flyttade
företaget in i nya lokaler på Brynäs och
lämnade Bobergs gamla fastighet.
Företaget Bobergs Fajansfabrik AB
avslutades i december 1968. Källor:
Bobergs Fajansfabrik AB, Bo Fajans 75
år; Lundblad, B: Bo Fajans
keramiktillverkning i Gävle 1874-1967.
Gefle Porslinsfabrik.
Arthur Percys ritade fabriksstämpel med de tre
rykande ugnarna.
"Bo fajans" var
mycket populär i vårt land. Driften vid Bobergs upphörde 1968 och vid Gefle
porslin 1979. Husen är rivna utom ett vid porslinsfabriken. Keramiktillverkning
av urnor etc skedde även vid tegelbruket i Hagaström.
Det fanns även ett
glasbruk i Gävle vid Gustafsbro. Det låg där värmeverket vid Gävle sjukhus
finns i dag. Disponentvillan finns kvar vid Västra vägen. Bruket startade sin
tillverkning 1889 och fanns kvar till 1918. Man tillverkade flaskor. Ölflaskorna
bestod av "halvor öl", som rymde 1/3 liter och "helor öl" på 2/3 liter. Även 1/6
liter förekom men dessa flaskor var ovanliga liksom "helorna". De var försedda
med korkar och pryddes med ett G, där halsen börjar. Även andra flasktyper
tillverkades men ölflaskorna var vanligast. 28 man arbetade vid glasbruket.
Gefle Glasbruk.
Disponentvillan finns kvar.
GÄVLE STADSBILD FÖRE
STADSBRANDEN 1869
År 1800 hade Gävle 5.410
invånare och var landets femte stad och 1869 drygt 13.000 men om man tittar på
stadens utbredning i centrum är skillnaden inte så stor. Den enda expansionen
har skett på Söder, där det år 1800 inte fanns hus längre än till nuvarande
Tullbomsgatan, då kallad Södra Staketgatan, men 1837 har bebyggelsen enligt
stadskartan nått Arbetshusgatan och Sockerbruksgatan och gick 1858 till
Åkargatan.
På Brynäs bebyggdes
delvis området kring Tvärgatorna. Rosenbaum har med Första till Femte Tvärgatan
och fyra Långgator på sin karta med förslag till stadsplan 1861, men anläggandet
av gatorna skedde på 1870-talet. Där bodde folk som arbetade i "Industristaden
Brynäs". Med den folkökningen som skett fram till branden 1869 måste
trångboddheten ha varit stor.
Hur staden såg ut före
branden framgår av Rosenbaums karta där Jan Sterner satt ut siffror för olika
byggnader och angett vad de användes till. Mellan 1812 och 1837 har ett nytt
torg skapats som fick namnet Nytorget men i folkmun kallades det
Oxtorget eller Hästtorget, därför att det var marknad för dessa
dragdjur där. Som Salutorg användes Rådhustorget på båda sidor om huset.
Omkring 1800 skapades Järntorget, nu Centralplan.
En nyhet gentemot
1700-talet är, att en park skapats på 1840-talet: Stadsparken där förut
Tegelhagen funnits. Då drogs också "Stora Allén" (Agnes von
Krusenstjernas allé sedan 1987). 1865 köpte staden ytterligare mark från
pastorsbostället, Kroknäshagen, och så anlades Boulognerskogen, så kallad efter
Bois de Boulogne i Paris.
Rådhusesplanaden fanns
inte utan det var hus från Rådhustorget, som då kallades Stora torget,
fram till Teatertorget mitt emot nuvarande Vasaskolan. Det var mest
tjänstemän och köpmän som bodde där. Ferdinand Tollin gjorde 1831 sin
berömda litografi av hörnet vid Drottninggatan och Norra Kungsgatan. Gatan är
kullerstensbelagd och saknar trottoar och kantades av enkla rännstenar närmast
husen. Husen har trappor utvändigt och kanten skyddas mot påkörning av
hästskjutsar genom stenpålar.
Karta år 1853 med siffror. Stor fil, rulla med
pilarna.
Texter till ovanstående karta.
STORBRÄNDER 1869
OCH 1874
Storbranden 1869
(mer om denna i ett annat sammanhang)
Det var ödets ironi,
att branden startade i ett hus, som ägdes av rektorn vid Läroverket,
stadsfullmäktiges ordförande och den trägne utforskaren av Gävles historia,
Jonas Selggren. Det var snickaren Johan August Erlandsson som slarvat
med elden i sin verkstad i huset. Han fick senare fyra månaders fängelse för sin
försumlighet.
Liksom vid branden
1776 passade en del personer på att stjäla övergiven egendom och liksom då
ordnades riksomfattande insamlingar till offren. Det ordnades utflykter till
staden för nyfikna människor bl a från Stockholm för att beskåda eländet.
530 hus förstördes och
8000 personer blev hemlösa. I Sätra fanns en tältstad för dem. Som tur var
undkom lasarettet vid nuvarande Västra vägen, kyrkan och gasverket norr om
nuvarande teatern och järnvägsstationen på Alderholmen lågorna. Bland
privathus klarade sig Berggrenska gården som genom ett under. Söder
berördes inte av branden .
Återhämtningen efter
branden var makalös. Efter ett år hade ungefär hälften av de nerbrunna
bostadshusen byggts upp igen. Oersättliga värden hade gått förlorade men det
fanns fördelar med branden trots allt. Det blev en modernare stadsbildning,
större och människovänligare bostäder och en anpassning till
industrialiseringens krav. Vi fick en ljus och öppen stad med esplanader och ett
vidsträckt torg, som var föregångaren till Stortorget.
Det är förvånande, att
så många hus byggdes i trä med de erfarenheter man hade av
branden 1869. De offentliga byggnaderna reste sig snart. Rådhuset
restaurerades färdigt 1874 men fick tyvärr ett annat torn än det brunna, nytt
gymnasium togs i bruk 1873 och stadshuset invigdes 1874.
Man byggde intensivt
efter branden: Hotell Skandia, Folkets hus, Järnvägshotellet, Svenska
handelsbanken, Sparbankshuset, Sjöstrands konditori, Sjöbergs konditori - men
det mesta av dessa är rivet då rivningsvågen i Centrum rullade allt snabbare
från 50-talet och framåt. Flera esplanader gjorde staden öppen och ljus.
Rådhusesplanaden anlades 1873-75 och den skulle också tjäna som en brandgata,
före branden var den bebyggd. Östra Esplanaden, senare Järnvägsesplanaden, drogs
där järnvägen är nu.
Gammelbron hade skadats av elden och
byggdes upp igen. Kungsbron (även kallad Nybron eller Carl Johans bro, eftersom
Carl XIV Johan invigde den 1819) undgick däremot lågorna. Fram till 1873 fanns
det en båtfart med roddbåtar mellan den västra av Islandsholmarna och Fisktorget
(nu Hamntorget), men detta år byggdes istället en bro, som kallades
Svängbron,
därför att fartyget fortfarande gick upp i ån här och bron måste därför svängas
åt sidan vid båtpassager.
På Alderholmen
förstördes Järnvågen och flyttades till Nyhamn som anlagts på 1860-talet. Namnet
Järnvågspiren där vittnar om var den låg. Vågen togs ur drift 1892, eftersom
järnet inte längre vägdes där. Repslagarbanorna, magasinen "landboarna" som de
kallades, vedgården och
Norra
varvet brann ner och återuppbyggdes inte.
Tullhuset
däremot återuppstod i ännu vackrare skepnad och de nuvarande magasinen tillkom
successivt. Strax före Järnvägsstationen och restaurang Fenix lyckades man hejda
eldstormen, mest tack vare järnvägsfolkets heroiska ansträngningar.
Staden behöll sitt
vackra utseende i 100 år. Då kom nästa katastrof, som utplånade cirka 2/3 av
husen, och i ett slag raderade ut Gävles identitet. Före rivningsvågen ansågs
Gävle av många vara en av Sveriges vackraste städer. Särskilt Stortorget ansågs
sevärt.
SE FULLSTÄNDIG REDOGÖRELSE OM 1869 ÅRS STADSBRAND.
Storbranden 1874
har kommit i skymundan
för 1869 års. Det är inte många som nu känner till den och det står underligt
nog inget i Gävlelitteraturen om den. Åtta nybyggda boningshus och en mängd
bodar och uthus förstördes och fyrtio familjer blev husvilla. Flera boningshus
skadades svårt.
Eldsvådan började
klockan 5 på morgonen den 13 juni 1874 i en bagarstuga i skomakare N.
Zetterströms hus på Nygatan 11. Grannhuset på nr 13, det "Wikmanska", var byggt
i tre våningar och blev bara skadat, eftersom det var byggt av sten.
Elden kastade sig
vidare västerut längs Nygatan över till guldsmed Östlunds hus vid N.
Skeppargatan och till svarvare Liljedahls, handlare
Isaac
Westergrens hus och såpfabrik vid Nygatan 11, mätare Ölunds samt målare
G. Sjöströms hus vid N. Stapeltorgsgatan 4, vilka alla brann ner till grunden
jämte uthus. Holmquists och skräddare Baumgrens hus vid Nygatan 17 resp. 12
skadades.
Att elden for fram
våldsamt framgår även av att den kastade sig över den nästan 30 meter breda
Nygatan till hattmakare Åkerbloms hus vid Stortorget, då "Nya Salutorget", som
blev svårt skadat. (Det revs 1970, 100 år efter tillkomsten, de minnesgoda
kommer nog ihåg huset med Sjöbergs garn" och reklamskylten TRE TORN på taket).
Även bok- och pappershandlare Östlins hus fattade eld men brann inte ner.
I norr gick eldstormen
vidare till läroverksadjunkt P A Svedlunds hus vid Ruddammsgatan 20, som delvis
brann ner, och till målare Lundquists vid nr 18.
Det är ödets ironi,
att bara en vecka före branden uppmanade länsstyrelsen stadens myndigheter att
se över sin brandordning och den 28 maj hade nya brandbefäl utsetts. Man kan
säga, att de fick sitt elddop två veckor senare, men de får skarp kritik i
Gefle-posten 16 juni för att de ledde släckningen dåligt, träämbaren var
odugliga och slangarna otäta. Det fanns en brunn på Stortorget men
Ångbryggeriets ångpump pumpade upp vatten, som forslades till två sprutor vid
Nygatan. (Ångbryggeriet låg där Skattemyndighetens hur är nu). Även
Gefle-Dala Jernväg, Korsnäs brädgård på Brynäs och Tolvfors bruk sände sprutor.
I brandens slutskede kom det 80 matroser från marinens korvett Af Chapman, som
råkade ligga i hamnen just då, och hjälpte till. Många av dem fick kläderna
förstörda och dessa ersattes av staden med tillsammans 350 riksdaler.
Det måste ha varit en
chock för Gävleborna, som ju hade branden fem år tidigare i färskt minne.
Försäkringsbolagens reaktion är lätt att föreställa sig. De fick punga ut med
324.000 kronor, mycket pengar på den tiden.
Även denna gång
gick återuppbyggnadsarbetet fort. 1876 var det mesta återuppbyggt. Skomakare
Zetterström i vars hus branden börjat byggde sig ett tre våningar högt hus vid
Stortorget men denna gång försiktigtvis i sten och "Singerhuset" och "Flensburgska"
m fl prakthus reste sig. Hundra år senare blev de alla rivna under det värsta
rivningsraseriets tid.
JÄRNVÄGSBYGGANDET
Järnvägen från
Falun till Gävle var klar i sin helhet 1859, men redan i november 1856
ångade det första tåget ut från Gävle till Kungsgården enligt Norrlandsposten
561026. Den första järnvägsstationen i Gävle var på Alderholmen - Gefle
bangård (lite öster om nuvarande Alderholmsbron). För att komma dit
måste man passera Östra Lillån över Dalabron, som togs bort ca 1980.
.
Gefle bangård
Administrationsbyggnaden vid Södra stationen. Den brann 1967.
Den 14 december 1874 var järnvägen Uppsala-Gävle klar
och stationen låg där den nuvarande "Södra
stationen" fortfarande är. Det fanns alltså 1874 två
järnvägslinjer och två stationshus, ett på vardera sidan av Gavleån. Man beslöt
att förbinda dem med varandra. Först måste dock två vattendrag, Islands Lillån
(även kallas Islandsån) och Gavleån passeras och få broar. Den över Islands
Lillån var ganska primitiv och användes i bara ca 15 år, eftersom ån lades igen
även i sin västra del 1888-90. Denna järnvägsbro låg mittemot Islandsgatan, där
Polishusets södra del är nu. Bron över Gavleån var svängbar, därför att båtarna
fortfarande kunde gå upp här.
För att komma över till Gefle-Dalas stationshus på Alderholmen
byggdes det en bro över Holmkanalen för järnvägen. Bron låg där Busstationen på
Hamntorget är nu och togs bort ca 1910.
På Alderholmen fanns vid stationshuset en hotell- och
restaurangrörelse, kallad
Fenix, för
de resande. 1907 revs stationshuset på Alderholmen, eftersom persontrafiken då
överförts till
Uppsala - Gefles station, men stationen användes som godsstation under
namnet Norra station ända till 1961, då den nuvarande godsterminalen vid
Ensta på Näringen tog över.
MONUMENTALA
BYGGNADER
Under åren 1802 till 1804 uppfördes
Pehr
Ennes privathus, som brann 1869, men återuppfördes i något förändrat
skick och blev senare vårt nuvarande stadshus.
1840 invigdes en ny teater
-
Spektakelhuset - vid Teatertorget mittemot
Vasaskolan
som ersatte den gamla vid Södra Kungsgatan från 1784. Den nya
teatern hade tre rader och var byggd i empirestil och var landsortens största
med plats för 600 personer. Repertoaren var blandad. Det visades dels klassiker
som t.ex Hamlet och Barberaren i Sevilla och det var kringresande teatersällskap
som framträdde. Det fanns ett spruthus i teatern men det hjälpte inte. Efter
branden 1869 spelade man teater på bl.a. restaurang Fenix nere i hamnen där
sällskapet NT hade en scen.
På 1840-talet tillkom också "Cellfängelset".
Sedan det stängdes på 1970-talet har striden rasat mellan dem som vill bevara
det och de rivningsvilliga.
På 1850-talet byggdes
Börshuset
vars pelare vid ingången överlevde branden men i övrigt fick huset nytt utseende
efter branden.
DE TRE "PALATSEN"
Först på 1890-talet
lanserades de stora fyra våningars hyreshusen med affärer mm i bottenvåningarna.
Ferdinand Bobergs
brandstation var klar 1891 och hans
Centralpalats
1893 och det kom att inrymma Post & Telegrafstationen med telefontorn på taket,
saluhall, kontor, Gävle Handelsinstitut, bank, ölkafé, hotell Regina, biograf
Scala mm.
Stadsarkitekt
E
A Hedins
Gevaliapalats kom 1897 och
Dalapalatset
vid Södra Skeppsbron 1899. En nyhet var, att det anlades WC i huset och
avloppsledningen gick ut i ån nära
Östra badhuset.
Ferdinand Tollin.
Han föddes 1807 som
son till "kramhandlaren" Olof Tollin. Kram betydde "smärre varor för
minuthandel". Fadern kom på obestånd men snälla människor hjälpte den begåvade
Ferdinand så att han 1819 kunde börja studera vid Trivialskolan vilken var
inrymd i den nya gymnasiebyggnaden vid nuvarande Frimurarhuset. Senare studerade
han i Uppsala, där han tog hovrättsexamen. Istället kom han dock att ägna sig åt
konstutövning.
När
Tollin var 24 år
gav han ut några "Utsigter av Gefle". Stadsvyer blev hans specialité, men han
flyttade snart till Stockholm och de många akvarellerna och litografierna med
Stockholmsmotiv är mycket värdefulla bidrag till kunskapen om Stockholm under
1800-talet. När det gäller Gävle finns hans berömda och ofta avbildade litografi
"Parti av Drottninggatan" och akvarell av
en del av Gavleån med gymnasiet (se nedan)
osv. Det finns en teckning av
Rådhustorget, då Stora torget, med Rettigska palatset på Söder i bakgrunden
(se nedan). Bilderna är från början av 1830-talet. Han var tekniskt skicklig och
en skarpögd iakttagare av stadsmiljöer.
Läs om släkten RETTIG.
Under Stockholmstiden
kom en annan sida av hans konstnärsskap fram: den politiska karikatyrtecknaren.
Han var politiskt radikal, gisslade orättvisor och gjorde nidteckningar av
myglande pampar, men 1845 gick han för långt och pekade ut procentare och
ockrare i en liten skrift. En av dem stämde honom och han dömdes till böter
eller fängelse samt offentlig ursäkt. Den sturske Tollin gick inte med detta och
föredrog att gå i landsflykt till Tyskland och Schweiz. Man vet inte
säkert när han dog men enligt rykten var det 1860 i Schweiz. Tollin hade fler
strängar än den rent konstnärliga på sin lyra. Han har kallats "Sveriges förste
flygtekniker" p.g.a. de ritningar av flygplan som han utförde, bl.a. ritade han
skisser av flygplan med fasta vingar. En märklig man!
Gymnasiet och del av Norra varvet.
Ida Matton -
jugendskulptris
Skinnfabrikanten
Lars Andreas Matton och hans Hustru Mathilda fick 1863 sitt femte
barn, en dotter som döptes till Ida. Hennes barndomshem låg bredvid
garveriet i korsningen av Kaplans- och Kyrkogatorna och efter 1869 i korsningen
Kyrkogatan och N. Stapeltorgsgatan. Ida blev en av
Karolina Själanders första elever, men hon började 1882 i Stockholms
tekniska skola, senare "Konstfack" p.g.a. sin konstnärliga begåvning. Från 1887
blev det studier i Paris.
Se ytterligare
information om hennes verk under släkten MATTON.
----------------------------------------
Sammanställt och länkat av Lisse-Lotte Danielson.
Gå till Startsida
Senast uppdaterad:
2012-04-25